Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Färgen flagnar mellan fukt och torka

Landskronaborna äger en stor konstskatt, men utan bättre förvaring och vård förstörs den delvis. Birthe Wibrand kämpar för att konsten ska ses – och finnas kvar.

Vägen till konstmagasinet går genom långa gångar, också med konst på väggarna. Birthe Wibrand ser dem varje dag.Bild: Mikael Anjou
En del av kommunens konst hänger på kontor, institutioner eller utställningar. Över 3 000 skulpturer, målningar, teckningar, akvareller och andra verk förvaras i ett förråd. Det finns bakom en rad låsta dörrar och få tillåts komma in. Där inne är ljuset släckt, eftersom ljus bryter ned vissa färger och material.
Birthe Wibrand tänder ändå lysrören i taket och visar runt i rummen. Det verkar fullt. Ramade verk står som böcker i hyllor längs väggarna, andra bilder ligger på bord och i lådor. Några verk står på golvet och väntar på att föras in i katalogen.
Målningen tappar färgen. Fukt och torka får havet att falla till golvet och delar av himlen följer efter. Än så länge håller sig ångfartyget S/S August från Landskrona på plats.Bild: Mikael Anjou
I halvdunklet skymtar en målning av Isaac Grünewald hängande på en av flera stora grindar som Birthe Wibrand drar ut.
– Det är den bästa förvaringen, säger hon.
Där är tavlorna upphängda i stället för att stå på ramen. Luft kommer till från alla sidor och man kan ta fram det man vill se utan att röra något annat än den stora grinden. Ändå är det inte riktigt bra.
Här möts kungar och nakna kvinnokroppar.Bild: Mikael Anjou
– Helst ska luften vara 18 till 20 grader och luftfuktigheten 45 till 55 procent, säger Birthe Wibrand.
Under sommaren kan luften i magasinet bli för varm, men samtidigt stiger fukten till acceptabel nivå. Nu på vintern kan det bli tvärtom, ganska lagom temperatur men alldeles för torr luft.
– Temperaturväxlingarna gör att färgen kan flytta sig från fotografier och grafiska blad. I stället sätter den sig på glaset framför. Det konsten mår bäst av är stabil temperatur och fuktighet.
Riktigt tydligt visar en fartygsmålning vad som kan hända. Färgen flagnar som från en fuktskadad vägg. Det torra klimatet gör att oljan i färgen och grundering torkar och kan släppa från underlaget, ofta duk. När luftfuktighet och temperatur skiftar rör sig duken och det påverkar färgen.
Därför har fartygsmålningen förlorat en del hav redan och om någon råkar nysa kanske även himlen ramlar ned. Just den här målningen ska konserveras, men att återställa den helt är för dyrt.
Selma Lagerlöf, en gång Landskronabo, lärare och Nobelprisbelönad författare, vakar över konstsamlingen i ett rum.Bild: Mikael Anjou
Stadens konstskatt har fler fiender. En passepartout är den ljusa papp eller kartong som omger vissa inramade fotografier och grafiska verk. Sådan papp var länge syrahaltig och därför kan med tiden konsten missfärgas och skadas.
– När jag hinner, öppnar jag ramarna och tar bort de gamla passepartouterna. Konsten läger jag i lådor i stället, men då är den så ömtålig att den inte kan visas.
Vad är det för bilder staden äger?
– Verk som visar Landskrona, som gjorts här eller där konstnären har anknytning hit. Det finns samlingar, verk av konstnärer som väcker intresse utomlands, som den produktiva Nell Walden. Vi har 300 verk som hon skapat och 300 till från hennes samling. Till exempel, säger Birthe Wibrand.
Två moderatpolitiker har föreslagit att konstskatten ska få lämpligare förvaring. Kommunen utreder saken.
Flera stora ramar av ek kröns av en lärd uggla. De påträffades i en nu riven skola.Bild: Mikael Anjou

Kvinnan bakom verken

Konstintendent Birthe Wibrand gör konsten tillgänglig, bland annat genom utställningar, utlåning och kontakter med forskare.
”Jag tycker vi har en fin konstsamling”, säger stadens konstintendent Birthe Wibrand. I bakgrunden skymtar ett verk av Martin Emond.Bild: Mikael Anjou
Med datorns hjälp håller hon reda på 3 715 verk, varav omkring 650 är utlånade.
I bagaget har hon bland annat studier och arbete vid konstvetenskapliga institutionen vid Lunds universitet, och jobb som kultursekreterare i Svalöv. Sedan drygt tjugo år jobbar hon i Landskrona.
Här har hon lärt känna konstsamlingen, dess konstnärliga höjdpunkter och tekniska svagheter.
Gå till toppen