Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Viktor Frisk: Vill bygga eget mediehus

För tio år sedan fanns en handfull inflytelserika bloggare. I dag finns oräkneliga profiler med hundratusentals följare som företagen står på kö för att få samarbeta med. – Den yngre generationen kommer att ta allt mer makt, säger influeraren Viktor Frisk.

Viktor Frisk tror att framtiden för vissa influerare är att företag kommer att vara med och sponsra oavsett vad de gör. "Ungefär som skidåkare är sponsrade av till exempel Kexchoklad", säger han.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Det var när Viktor Frisk passerade 60 000 följare på det sociala nätverket Instagram som det blev det tydligt att hans namn hade blivit ett varumärke.
– På den tiden sprang jag runt bland butiker i Eskilstuna och frågade om jag fick låna deras kläder om jag taggade dem, säger han då TT möter honom på agenturen Tourn i Stockholm.
När Frisk sedan flyttade till Stockholm började han jobba med digital marknadsföring för Aloe Vera-drycken, och därefter har karriären gått spikrakt uppåt.
Som många andra influerare kan listan göras lång. Förutom att jobba med musik arbetar 23-åringen i dag också som pr-konsult och föreläsare. Parallellt med detta har han även släppt två böcker.
– Det var väl en form av influencer marketing antar jag, men så sade man inte då.
Marknadsföring via influerare utgör fortfarande en marginell del av den totala mängden reklam, enligt intresseorganisationen Sveriges annonsörer.
Men branschen växer så det knakar.
År 2014 omsatte den cirka 200 miljoner kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM), för att tre år senare omsätta mer än det tredubbla.
Prognosen för 2018 ligger på 800 miljoner kronor – och för 2019 närmare hela en miljard.
TT: Vad tror du att det beror på?
– Att traditionella medier tappar och att allting nu finns i mobilen, säger Viktor Frisk.
– Men nog också det här med att människor är intresserade av andras liv, fortsätter han och funderar.
– Fast egentligen förstår jag inte riktigt varför det är så – och jag brukar undra om mitt liv verkligen är så spännande att följa.
Med nu flera års erfarenhet i ryggen är Frisk däremot säkrare på vad som utmärker framgångsrik marknadsföring via sociala medier. Ett ämne som bland annat är föremål för hans kommande föreläsningar.
Flödet bör inte vara för reklamigt och för egen del ska det helst vara längre samarbeten, förklarar Frisk och nämner kampanjen för skoföretaget Feet First som han deltagit i flertalet gånger och som profilerna Sofi Fahrman och Bianca Ingrosso också varit involverade i.
– Då köper de en helhetslösning på ett år. Och det tror jag också är framtiden för vissa influencers, det vill säga att företag är med och sponsrar oavsett vad de gör – ungefär som skidåkare är sponsrade av till exempel Kexchoklad.
På senare tid har frågan vad gäller hur mycket influerare tjänar dykt upp allt oftare. Sveriges absolut största influerare omsätter miljoner kronor, visar en granskning av Dagens Industri.
Profilerna Joakim och Jonna Lundell omsatte 8,7 miljoner kronor 2017, bloggerskan Margaux Dietz 2,5 miljoner kronor samma år och Bianca Ingrosso – som i en intervju med DI avslöjat att hon kan ta uppemot 200 000 kronor för ett inlägg på Instagram – 6,7 miljoner kronor.
Rosanna Thun, vice vd på Tourn, flikar in med att hon tycker att det finns ett överdrivet fokus på influerares arvoden.
– Det är ingen som ifrågasätter att de stora mediehusen en gång i tiden tjänade oändligt mycket pengar. Nu när makten fördelats till de yngre – då tycker plötsligt alla att det är så intressant, säger hon.
Viktor Frisk AB omsatte drygt 2 miljoner 2017. Men Tourn har med sina 18 anställda också haft en bra utveckling. Intäkterna ökade med över 300 procent, från 15,5 till 49,5 miljoner samma år, visar bolagets årsredovisning.
TT: Så ni tar väl också ett arvode?
– Absolut, när vi jobbar med Viktor till exempel så kommer vi överens om en viss procent per kampanj, säger Thun.
Trots framgångarna har Viktor Frisk egentligen bara börjat.
Planen är nu att fortsätta med musiken tillsammans med kompanjonen Samir Badran. Till sommaren kommer två nya låtar och redan är förberedelserna inför sommarens turné i full gång.
– Men sedan vill jag bygga mitt eget mediehus, fortsätter Frisk med en lika stor bit självförtroende som ödmjukhet.
Boken "Min superkraft", som handlar hur det är att leva med en adhd-diagnos, fick stort genomslag. Och med tiden har det blivit tydligt att det övergripande målet är att hjälpa andra människor.
– Det tar lång tid att komma dit, men jag är en väldigt grubblande människa, och har kommit fram till att det ger mig mer glädje att ge till andra än mig själv.
Fakta

Marknadsföring via influerare

Marknadsföring via influerare, eller "Influencer marketing" som det heter i branschen, är ett samlingsbegrepp för marknadsföringsformer som på något sätt syftar till att dra nytta av en social influerares inflytande hos sina följare.

En influerares inflytande utgår från en digital närvaro såsom en blogg, vlogg eller profil i sociala nätverk med innehåll av en personlig karaktär snarare än en redaktionell utformning.

Enligt Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) består influencer marketing av två underkategorier: Intäkter för reklamplats och intäkter för att skriva om eller använda en annonsörs produkter i ett inlägg.

IRM:s prognos är att marknadsföring via influerare omsatte 800 miljoner kronor 2018, men att det kommer att uppgå till närmare en miljard 2019.

Källa: Institutet för reklam- och mediestatistik

Gå till toppen