Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debattinlägg: ”Helsingborgs politiker verkar ha glömt att varje kommunikatör är en lärare eller undersköterska mindre.”

Det kan vara viktigt att informera stadens invånare om vilka tjänster kommunen tillhandahåller. Men det viktigaste är trots allt inte hur informationen paketeras, utan vad den innehåller. Det skriver Johan Gustafsson, Skattebetalarnas slöseriombudsman.

Helsingborg. Kommunal verksamhet är inte en tjänst eller produkt på en marknad, skriver Johan Gustafsson.Bild: Sven-Erik Svensson
Helsingborg har 93 kommunala kommunikatörer vars jobb är att informera om vad kommunen gör och styra medborgarnas bild av staden. Det är flest i kommunsverige, sett till stadens storlek.
Varje år kostar de kommunala kommunikatörerna Helsingborgarna över 55 miljoner kronor bara i löner. Det är pengar som hade kunnat göra stor nytta i välfärden istället.
Kommunala kommunikatörer har en viktig roll. De ska informera invånarna om de tjänster som kommunen tillhandahåller. Men idag är kommunikatörerna en del av en offentlig sektor som satsar allt mer på reklam, anlitar PR-byråer, spelar in Youtube-filmer och agerar opinionsbildare.
Men frågan är vilken nytta Helsingborgarna har av de över 900 filmer som kommunen har lagt ut på Youtube? Det är knappast en kommunal uppgift att lägga ut en instruktionsvideo i åtta delar där en av stadens tre-fyra ”service design coacher” berättar hur man kan använda post it-lappar.
Den tekniska utvecklingen och ett allt mer komplext medielandskap ställer idag högre krav på offentliga verksamheters kommunikation jämfört med tidigare. Det kan delvis förklara tillväxten på offentliga kommunikationsavdelningar. Men som jag ser det är den viktigaste förklaringen att det verkar finnas en felaktig bild inom den offentliga sektorn när det gäller dess roll i förhållande till allmänheten. Kommuner och myndigheter är inte företag. Deras uppdrag är inte att ägna sig åt kommersiell kommunikation eller avancerat varumärkesbyggande. Medborgarna är den offentliga sektorns ägare och uppdragsgivare, inte dess kunder eller undersåtar.
Det finns forskare som pekar på att starka kommunikationsavdelningar kan leda till att det blir ännu svårare att granska den kommunala verksamheten. Bland annat har Magnus Fredriksson, docent vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet, i SVT förklarat att "vi har kunnat se i vår forskning att framförallt nationella förvaltningsmyndigheter i väldigt stor utsträckning försöker organisera sin verksamhet så att de (kommunikatörerna) blir en form av grindvaktsfunktion i relation till tjänstemän och ledning".
För några år sedan granskade Helsingborgs Dagblad stadens kommunikationsarbete. Tidningen kunde då visa hur kommunen skönmålade bilden av Helsingborg, pumpade ut positiva nyheter och tystade ner problem. Eller som Lars Johansson, som då var chefredaktör på tidningen, uttryckte det: ”det fanns inte ett moln på himlen”.
Det är ett demokratiskt problem när det offentliga använder kommunikatörer för att försvåra kritisk granskning eller försöker påverka medborgarnas åsikter eller bilden invånarna har av den offentliga verksamheten. Likaså riskerar den infantiliserade kommunikation som många kommuner allt mer ägnar sig åt att helt i onödan undergräva medborgarnas förtroende för det offentliga.
Kommunal verksamhet är inte en tjänst eller produkt på en marknad utan ett uppdrag som utförs för medborgarna och som definieras i lagstiftning. Kommunernas kommunikation styrs inte av de kommunikationsstrategier som PR-byråer i Stockholm får stora summor för att ta fram. Kommunikationen måste kunna motiveras utifrån det uppdrag kommunen har i kommunallagen och annan lagstiftning som styr verksamheten. Så är det inte idag.
Helsingborgs politiker verkar ha glömt att varje kommunikatör är en lärare mindre i skolan eller en undersköterska mindre i äldrevården. Det kan vara viktigt att informera stadens invånare om vilka tjänster kommunen tillhandahåller. Men det viktigaste är trots allt inte hur informationen paketeras, utan vad den innehåller.

Johan Gustafsson

Johan Gustafsson är slöseriombudsman på Skattebetalarnas förening.
Gå till toppen