Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Replik: Ökat tågresande innebär också utmaningar

Aldrig tidigare har så många valt att resa med tåg. Det är fantastiskt bra ur hållbarhetssynpunkt. Men det innebär också utmaningar, då resandeökningen har skjutit i höjden snabbare än någon tidigare beräkning kunnat visa. Det skriver SJ:s vd Crister Fritzson i en kommentar till affärsresenären Sölve Dahlgrens tidigare inlägg om tågproblem.

Crister Fritzson, vd för SJ.Bild: Jessica Gow/TT
Vi på SJ möter den här ökade efterfrågan på flera olika sätt. Dels bygger vi om alla våra X 2000-tåg och utökar antalet stolar i de tågen, utan att göra avkall på komforten. Dels är vi igång med att upphandla ytterligare ett stort antal helt nya tåg – både för regionala och längre resor. Vi ser också det stora behovet av upprustad men även helt ny infrastruktur, med nya höghastighetsbanor. En förbättrad infrastruktur är en viktig fråga som vi aktivt driver tillsammans med bland andra Skånetrafiken och andra kollektivtrafikansvariga myndigheter.
Men detta är långsiktiga lösningar, och även om de är väsentliga kan de tyckas osynliga i stunden för den resenär som hamnar i en infrastrukturstörning och får uppleva ett tåg som inte kunnat köras till depån för städning eller för att fyllas upp med mat. Den typen av händelser är svåra att förutse.
Att ha ständigt beredda reservstyrkor för att till alla platser vid varje tidpunkt kunna rycka ut för städning eller specialcatering skulle bygga upp kostnader vilket skulle slå på biljettpriset och tåget skulle inte längre vara det attraktiva alternativ som det är i dag.
Sölve Dahlgren har helt rätt i att våra resenärer ska kunna förvänta sig att få korrekt och relevant information vid oväntade händelser. Vi har blivit bättre på det, men vi är inte nöjda och vet att vi har en del av hemläxan kvar att göra.
Därför jobbar vi oförtrutet med att utveckla våra system och att integrera dem med Trafikverket, som ofta står för den grunddata som trafikinformationen bygger på. Varje resenär ska få relevant information i god tid och därmed kunna fatta eget beslut om alternativen som erbjuds. Vi är inte där än, det är vi medvetna om. Men vi är på god väg dit.

Crister Fritzson

Vd för SJ
Läs tidigare debattinlägg på Näringsliv om tågtrafiken och SJ:s ansvar:
Läs också Debatt: Det finns ett signalfel internt hos SJ
Läs också Staten och kapitalet sitter inte på samma tåg
Läs också Replik: SJ investerar miljarder i ökad kapacitet
Läs också Debatt: SJ måste lösa problemen som stör resan
Gå till toppen