Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Massive siktar på absoluta toppen med ”The Division 2”

På fredagen släpps det som är Malmös största spelsläpp genom tiderna. Men Massives vd David Polfeldt sätter siktet långt högre och pratar om att skapa det största spelet i världen alla kategorier. I ”The Division 2” har de genom världsunik teknik byggt en exakt version av Washington DC och sen förstört staden.

Det nya "The Division 2" utspelar sig i Washington DC.Bild: Ubisoft Massive
Den 8 mars 2016 var David Polfeldt nervös. Malmöspelstudion Massives ”Tom Clancy’s The Division” skulle släppas och allt hängde på det. Tre år senare är Massives vd betydligt mer avslappnad.
– Det var ganska skrämmande att släppa ”The Division 1”. Så mycket stod på spel. Vi hade inte bevisat vår spelmotor Snowdrop, The Division eller ens oss som studio. Det var först nio månader senare som jag kunde börja njuta av framgångarna, säger David Polfeldt.
För framgångar blev det. Världsrekordet för snabbast säljande nya spel slogs och David Polfeldt jämförde med att vinna Champions League i fotboll. Men allt var inte guld och gröna skogar.
– Vi kom till ett läge där vi insåg att spelet inte mådde så bra och det ledde till att vi släppte en ny version av ettan, säger spelets kreativa chef Julian Gerighty.
Det ledde också till att diskussionerna om en uppföljare intensifierades. Idag säger David Polfeldt att han inte visste i mars 2016 att det skulle bli en uppföljare.
– Kanske var jag för melodramatisk, men om någon frågade mig då hur det blir med en uppföljare så kunde jag svara att jag vet inte om jag har ett jobb om sex månader. För studions framtid hängde på ”The Division 1”, säger David Polfeldt.
”2016 var projektet The Division synonymt med studion Massive. Idag är det ett av flera projekt. Vi har Avatar-projektet, U-play, spelmotorn Snowdrop, vi har öppnat i Stockholm och är på väg att flytta till Eden vid Möllan. The Division är inte längre 100 procent av mitt jobb utan idag handlar det mer om att bygga studio än att bygga spel, säger David Polfeldt som när han började på Massive hade 40 kollegor. Idag är han chef för över 600 medarbetare i Malmö. De kommer från 48 olika länder. På Stockholmskontoret har Massive ytterligare ett 50-talet anställda.Bild: Hussein El-alawi
Nu efter alla framgångarna är uppföljaren här. Där ”The Division 1” utspelade sig i ett vintrigt New York 2016 är ”The Division 2” placerat i Washington sju månader senare. Viruset som spreds via sedlar i New York har nu slagit ut hela USA och så även landets huvudstad. Ditt uppdrag som agent är att ta tillbaka staden med utångspunkt från ett sönderslaget Vita Huset. Ute på gatorna möter du fiender och civila. Det kanske mest spektakulära med spelet är att Massive har skapat en exakt replika av Washington med hjälp av gps-data och laserscanning.
– Mig veterligen är det första gången detta har gjorts i spelindustrin, säger Massives creative director Julian Gerighty.
Julian Gerighty och David Polfeldt.Bild: Hussein El-alawi
Vita Huset, Lincoln Memorial, Capitolium, Washington Monument… Allt finns där i spelet, men det ser inte ut som det brukar. För efter att Massive har skapat replikan av staden har man förstört staden enligt hur man tror att den skulle se ut efter den stora katastrofen. Området man rör sig på i Washington är 20 procent större än i ”The Division 1”. På nästan alla sätt är tvåan större än ettan. Förutom ett.
– ”The Division 2” är gjort på ett effektivare sätt och med högre intensitet. Så utvecklingskostnaden är lägre. Men i övrigt är det större i alla led. Sen behöver det inte översättas till större försäljning. Vi har några veckor framför oss nu när vi får märka det, säger David Polfeldt.
Lincoln Memorial i "The Division 2"-tappning.Bild: Ubisoft Massive
Blir det en ”The Division 3”?
– Det är otroligt spännande att fundera på vart det tar oss om detta går bra. Då börjar vi sniffa på de yttersta lagren av stratosfären. Där har vi inte varit innan. Om man vill skapa det största spelet i världen alla kategorier så är det några steg dit. ”The Division 2” behövs för att ta oss dit, säger David Polfeldt.
Fakta

Detaljrikedomen i ”The Division 2”

* Till spelet har de byggt ett ”living world system” för de civila i spelet. Det gör att du kan följa efter civila som är på väg att hämta vatten och du kan höra hur de börjar prata om att de har en agent med sig. ”Det är en kul detalj att man i spelet kan följa civila i några minuter av deras liv”, säger spelets game director Mathias Karlson.

* På presskonferensen hade Julian Gerighty en keps för ett idrottslag som uppfunnits enbart för ”The Division 2”.

* Den amerikanska musikstilen gogo uppfanns i Washington. Till ”The Division 2” har man skapat ett nytt band som spelat in exklusiva nya gogo-låtar enbart för spelet.

* Spelets ljudteam gjorde en resa till Tjernobyl för att dokumentera tystnad på en katastrofplats.

* När de skulle spela in skottljud från gevär användes 60 olika mikrofoner på samma gång.

* Det finns gott om överraskningar i form av så kallade ”easter eggs”. Mathias Karlson exemplifierar med skiffer i gatukonst som går att tyda.

Gå till toppen