Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Debattinlägg: ”Jag bjuder gärna in slöseriombudsmannen Johan Gustavsson.”

Vi kommunikatörer behöver ha en annan beredskap och närvaro än för tio år sedan.
Det skriver Cecilia Eklund, presschef och kommunikationsdirektör för Helsingborgs stad.

I dagens samhälle där mycket är öppet dygnet runt finns ökade krav på att Helsingborgs stad ska vara tillgänglig och ge service åt invånare, besökare och företag, skriver Cecilia Eklund.Bild: Björn Lilja
Skattebetalarnas slöseriombudsman Johan Gustafsson påpekar att Helsingborgs stad har många anställda kommunikatörer (Aktuella frågor 12/3).
Jag välkomnar Gustafssons artikel om kommunikatörernas roll i Kommunsverige idag. Det är min övertygelse att vi har en viktig roll att fylla i en allt mer föränderlig värld där digitalisering och service nära invånarna är en självklar del av hela samhället.
I dagens samhälle där mycket är öppet dygnet runt finns ökade krav på att Helsingborgs stad ska vara tillgänglig och ge service åt invånare, besökare och företag. Det innebär att vi kommunikatörer behöver ha en annan beredskap och närvaro inte bara i anslutning till den dagliga verksamheten utan också ibland på helger och mycket mer i sociala medier än för tio år sedan. Förr skrevs protokollen på skrivmaskin, idag följer människor sändningen från kommunfullmäktige live på Facebook.
I ett samhälle där vi alla har olika förutsättningar och behov för att ta till oss information är paketeringen viktig. För kommunikatörer i Helsingborgs stad handlar det om att hitta rätt kanal, format och språk för att inkludera så många som möjligt, inte för att vara grindvakter som Gustafsson hävdar.
I Helsingborg har många viktiga delar av stadens förvaltningar och avdelningar ett kommunikationsansvar, utan att kanske ha en kommunikatör anställd. Vid stadsutvecklingsprojekt, i mötet med brukare, i beskrivningen av skolvalet, när frågan ställs kring öppettider och service så finns mina kollegor där för att möta kommuninvånaren som söker svar.
Jag undrar om Johan Gustafsson känner till kommunikatörsyrket. En av våra viktigaste uppgifter som kommunikatörer i Helsingborgs stad är att föra en ständig dialog med dem vi finns till för, lyssna, hitta lösningar och ge service. Vi ska göra beslut tillgängliga för stadens invånare och lyfta fram Helsingborg så att fler, både människor och företag, får upp ögonen för vår stad. Vi bygger broar mellan olika verksamheter och människor samtidigt som vi tillsammans med våra kolleger inom kommunen skapar fler mötesplatser för besökare, invånare och företagare.
När det gäller antalet kommunikatörer i Helsingborgs stad tror jag att Gustafsson har fått något om bakfoten. Vi är 41 anställda kommunikatörer, kommunikationsstrateger och kommunikationsassistenter.
Skattebetalarnas förening ser också kommunikation som en viktig del av sitt arbete, eftersom föreningen har två anställda som jobbar med marknads- och kommunikationsfrågor, en ganska stor andel då föreningen bara har åtta anställda totalt.
Den klassiska informatörsrollen är sedan länge ett minne blott. Johan Gustafsson är välkommen att följa vårt arbete en dag i Helsingborg. Jag bjuder gärna in – för att sedan höra hans syn på om jag och mina kolleger gör skillnad för stadens invånare.

Cecilia Eklund

Cecilia Eklund är presschef och kommunikationsdirektör i Helsingborgs stad.
Gå till toppen