Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Spelbranschen föreslår riktlinjer för reklam

Spelbranschens två stora branschorganisationer presenterar gemensamma riktlinjer för hur reklamen ska bli mer måttfull. Förslagen lämnas över till civilminister Ardalan Shekarabi (S) som krävt en "märkbar förändring".

Spelmaskiner på Casino Cosmopol. Bilden har ingen koppling till artikeln.Bild: Magnus Liam Karlsson / SvD / TT
Branschföreningen för Onlinespel och Spelbranschens riksorganisation presenterar riktlinjerna i en debattartikel i Svenska Dagbladet, mot bakgrund av att Ardalan Shekarabi har krävt att branschen återkommer med förslag före den 31 mars. Bland punkterna som nu presenteras finns att spelreklam inte ska få rikta sig till minderåriga, inte uppmuntra kunder att vinna tillbaka förluster, inte ge illusionen att spel kan ersätta vanligt arbete, eller påstå att just deras spel ger en snabbare väg till vinst.
– Vi har skrivit ihop riktlinjer för marknadsföring, och följer man dem så menar vi att marknadsföringen kommer att vara måttfull. Det är precis som vi uppfattat att ministern efterfrågar. Då tror vi nog att vi ska kunna få fram en måttfull marknadsföring oavsett vem som är avsändaren av den reklamen, säger Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för Onlinespel, till TT.
De två branschorganisationerna ska även inleda en dialog med andra aktörer i själva volymfrågan, till exempel med Tidningsutgivarna och kabel-tv-bolag om hur mycket spelreklam som når invånarna.
– Vi är ganska duktiga på att reglera innehållet, att se till att det blir måttfullt. Däremot kan vi inte dela ut sändningsrättigheter till enskilda bolag eftersom det vore kartellbildning. Mediehusen har kontroll över volymfrågan, därför är det viktigt att föra samtal med dem, säger Hoffstedt.
Hur riktlinjerna efterföljs ska kontrolleras av Reklamombudsmannen, Konsumentverket och Spelinspektionen, enligt förslaget.
– Man riskerar att bli utesluten ur våra organisationer om man bryter mot riktlinjerna. När det gäller statens agerande mot bolagen, och vi hoppas att staten ska vilja anamma vår definition av måttlighet, så handlar det om vitesbelopp, bötesbelopp och i förlängningen att man kan förlora spellicensen, säger Hoffstedt.
De två branschorganisationerna representerar spelbolag som omfattar 90 procent av marknaden, enligt dem själva.
Fakta

Nya spellagen

Från och med årsskiftet är den svenska spelmarknaden öppen för samtliga aktörer. Licens krävs för att driva spelverksamhet och bolagen måste även följa vissa regler. Bland annat måste spelmissbruk motverkas. Dessutom ska bolagens reklam för spel vara måttfull.

69 bolag har fått licens hittills och Spelinspektionen, tidigare Lotteriinspektionen, uppger att ytterligare 28 väntar på besked.

Flera bolag har fått kritik och har anmälts för sin spelreklam. Även registret Spelpaus, där spelare själva kan stänga av sig från spel, har fått kritik. Trots att spelare registrerat sig har bolagen fortsatt att skicka reklam.

Om inte spelbolagen uppvisar en märkbar förändring i sin marknadsföring hotar nu ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S) med hårdare lagstiftning.

Gå till toppen