Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Min mening

Läsartext: Många vill nog kunna strosa ner mot stranden en sommar ganska snart

En grön park över Järnvägsgatan/Malmöleden skulle göra det möjligt att picknicka sig hela vägen från biblioteket till kajkanten. Samtidigt kan det bli ett garage på 12 000 kvadratmeter under parken, enligt förslaget av tidigare arkitekten Jan-Erik Lund. (Stephan Lövgren har gjort illustrationen utifrån en Google map-vy)Bild: Stephan Lövgren
Kommentar till artiklar i HD: "Han vill bygga en park över Malmöleden" (22/3), "Forskare jublar över idén med bropark" och "Stadsarkitekten: det här går inte att genomföra" (23/3).
Vill Helsingborg koppla stadsparken och Söder med universitetet, nya stadsdelen Oceanhamnen och havet nu – eller kanske någon gång i en avlägsen framtid?
För en tid sedan presenterade vi en vision som publicerades i Helsingborgs Dagblad om hur en utökad stadspark på ett däck skulle kunna sträcka sig från biblioteket ända till Campus och det kommande badet i Oceanhamnen.
Det var just en vision, inget genomarbetat förslag på detaljnivå, men vi tycker fortfarande att idén faktiskt ger svar på ett antal frågor man kan ställa om Helsingborgs utveckling.
- Var skall vi anlägga ett nytt parkeringshus i centrumläge?
- Hur knyter vi ihop Söder, Oceanhamnen och havet?
- Hur förbättrar vi universitetets kontakt med centrala Helsingborg, samtidigt som närmiljön runt universitetet utvecklas?
- Den krossade förhoppningen om att kunna lägga järnvägen i tunnel, även söderut – hur kompenserar vi för den?
Vi gläds åt reaktionen från forskar- och politikerhåll som ser detta som en spännande tanke, värd att undersökas närmare. Det var precis den respons vi hoppades på.
Därför är det en besvikelse att stadsarkitekten är så snabb att skjuta idén i sank.
Vi hade inte väntat oss att hans omtanke först skulle gå till de bilister som kommer söderifrån på Malmöleden och – med detta förslag – inte får ta in synen av stadsparken ifrån den rullande bilen. Fast dessa bilister kan ju faktiskt njuta av parken om de parkerar här istället för att öka på antalet bilar längre in i stadskärnan.
Oväntat var också argumentet att förslaget är dyrt och komplicerat. Parkeringsdäck är väl, jämförelsevis, snarare billigt och okomplicerat att anlägga, eller har vi missat något?
Eftersom Järnvägsgatan inte kommer att bli någon led för farligt gods känns inte heller det argumentet aktuellt.
Vi täcker med förslaget inte heller över järnvägen en millimeter mer än den redan är.
Sju av de stora träden i nuvarande stadsparken måste offras, men det går att flytta även sådana. I Göteborg flyttar man just nu lika stora träd för att anlägga järnvägstunneln Västlänken. Planeringen är att dessa skall kunna återplanteras om några år och förhoppningen är att två av tre överlever de två flyttarna.
Stadsarkitekten vill se en park i nuvarande marknivå som sträcker sig på båda sidorna av Malmöleden, "men det går ju inte så länge färjorna går här".
Nej, just det.
- Färjorna går här. Det är läget i många år framöver
- Campus är isolerat.
- Containerhamnen ligger där den ligger.
- Järnvägen är inte lagd under jord.
- Tunnelbygget till Danmark ... ja, ni vet ju själva ...
Så vad är stadsarkitektens lösning av den situation vi har i dag?
Drömmar om framtiden är inget fel i sig, men HD har i en artikelserie belyst vad som hittills blivit av de storslagna planerna, kallade H+.
Kanske läge att skaffa nya, realistiska planer?
För de boende på Söder skulle nog gärna vilja kunna ta picknickkorgen och strosa ner mot stranden redan någon av de närmaste somrarna.

Jan-Erik Lund

arkitekt

Stephan Lövgren

bollplank och före detta journalist
Gå till toppen