Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Efter skandalen – nu flyr kunderna Swedbank

Besvikna Swedbankkunder väljer i turbulensen att byta bank, enligt konkurrenterna SBAB och Skandiabanken.
– Det är klart när det händer något som påverkar förtroendet väljer några att agera och byta bank, säger SBAB:s vd Klas Danielsson.

I samband med skandalen inom Swedbank har både SBAB och Skandiabanken märkt en avsevärd ökning av kunder som ansöker om att flytta sina bolån från Swedbank till deras bank.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Det statliga bolåneinstitutet SBAB märkte först av trenden genom att det var ovanligt många kunder som ansökte om att flytta sina bolån från Swedbank till deras bank. I takt med att skandalen inom Swedbank vuxit har ökningen fortsatt.
– De senaste dagarna har det skjutit i höjden ordentligt. I veckan har vi fått in ovanligt många ansökningar från kunder som för närvarande har sitt bolån i Swedbank och vill byta till oss. Det har nära tredubblats, säger Klas Danielsson.
Han vill helst inte dra några slutsatser kring vad det kan bero på, men han betonar samtidigt att förtroendet från kunderna är det viktigaste en bank har.
Det finns också tydliga tecken på att många Swedbankkunder vänder sig till Skandiabanken, enligt Skandias presschef Pontus Haag.
”Antalet Swedbank-kunder som ringer in till oss om bankbyte ökar markant mot tidigare. I nuläget finns inga exakta siffror, men vår kundservice rapporterar en avsevärd ökning av samtal från just kunder som vill byta”, skriver Haag i ett mejl till TT.
”Ökningen rör kunder som anger att de nu är kunder är Swedbank”, tillägger han.
Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex som årligen mäter kundnöjdheten inom banker, är övertygad om att det som hänt inom Swedbank kommer att påverka inte bara bankens utan hela branschens förtroende negativt framöver.
– Det är oroväckande att se en sådan här pass allvarlig händelse inom en traditionell bank, och det drabbar hela branschen vars förtroende blir naggat i kanten. Förtroendet är lätt att rasera, och oerhört svårt att återfå, säger han.
Han är inte heller förvånad om många nu väljer att byta bank. Bland privatkunder finns det dessutom en risk att man som kund drar alla traditionella banker över en kam, och i stället väljer en av de nischade aktörerna på marknaden.
– Vi har sett en stark tendens senaste åren av att människor hellre skaffar sig fler banker än att byta bank, man har ofta tyckt att det är för komplicerat att byta. Men det som har hänt nu inom Swedbank kan vara så pass allvarligt att många faktiskt tar steget att byta bank, och då vänder många blicken mot mindre, icke-traditionella aktörer, säger Johan Parmler.
Bakgrunden är den senaste tidens turbulens kring misstänkta penningtvättsaffärer i Swedbanks verksamhet i Baltikum. Dagen före bankens årsstämma genomförde Ekobrottsmyndigheten en razzia på Swedbanks kontor i Sundbyberg. Det resulterade i att förundersökningen utvidgades till att, förutom brottmisstanken om insiderläckor även omfatta grovt svindleri. Strax före stämman kom också beskedet att bankens vd Birgitte Bonnesen sparkades, och under stämman beslutades det att hon nekas ansvarsfrihet.
Fakta

Så här stora är nischaktörerna

I Skandiakoncernen ingår bland annat Skandiabanken med totalt 350000 bankkunder och en bolånestock på cirka 60 miljarder kronor.

SBAB startades 1985 och ägs till 100 procent av svenska staten. Banken har för närvarande 270000 bolånekunder, 329000 sparkunder och en total utlåning på 364 miljarder kronor.

Länsförsäkringar, med drygt en halv miljon bankkunder och en bolånestock på 221 miljarder kronor, uppger att det är för tidigt att säga om de märker av Swedbanks kris när det gäller nya bankkunder som kontaktar banken.

Ica-banken, som har totalt 800000 kunder, uppger att de ännu inte har märkt av trenden med att Swedbankkunder har hört av sig.

Gå till toppen