Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Gasläckage stänger av paradgatan i två år

När helsingborgarna äntligen började se slutet på år av trafikkaos längs Järnvägsgatan och Drottninggatan kommer beskedet: Mycket av arbetet måste göras om.

Här är ett av ställena där man nyligen gjort provgrävningar för att undersöka markförhållandena och risken för gasfickor.Bild: Ulf Kristiansson
Orsaken är läckande gasledningar i marken. Situationen har vart känd en tid inom en mindre krets på stadsbyggnadsförvaltningen där man analyserat situationen och diskuterat sig fram till en lösning.
– Det allra bästa är tyvärr att gräva upp delar av Järnvägsgatan och Drottninggatan igen, säger geologen Laura Huijaamalla.
Boven i dramat är utnyttjandet av 100 år gamla gasolledningar. För drygt två år sedan skrev HD om hur de skulle användas för att dra fram gas till krogar i centrala Helsingborg. En lösning som krogarna men också räddningstjänsten uppskattade.
Nu har det visat sig att de gamla ledningarna inte är täta.
– Det behöver inte vara någon akut fara om små mängder gas läcker ut, men om den samlas i fickor kan det bli ödesdigert, säger Laura Huijaamalla.
Hennes undersökning av marklagren i centrala Helsingborg visar att det finns risk för just det och därför rekommenderar hon och de insatta tjänstemännen att Järnvägsgatan och Drottninggatan grävs upp igen.
De otäta gamla rören ligger främst under gång- och cykelstråken, men arbetena med att gräva upp dem kommer att påverka även bil- och busstrafiken. Och givetvis även restauranger och butiker längs stadens paradgata – som nu får räkna med ytterligare minst två års byggkaos.
Omtaget innebär också ytterligare kostnader som kommunen idag inte vet hur man ska hantera. Dels skadeståndskrav från näringsidkare, men även kostnader för själva ombyggnadsarbetet.
Enligt uppgifter till HD har tanken på vägtullar väckts.
– Det skulle ha två uppenbara fördelar. Dels får vi in pengar till arbetena, dels minskar vi biltrafiken i centrum. Med vägtullar slipper vi sannolikt mycket av genomfartstrafiken, säger en insatt politiker.
Vägtullar finns bland annat i Stockholm och det är en billig och smidig lösning som snabbt skulle kunna införas i Helsingborg.
En liten, liten positiv effekt av det här är att man då passar på att lägga om de fiskbensmönstrade gångstråken. Det visade sig nämligen att mönstret som skapades av den serbiske konstnären Dragan Hipersenzitivan blev spegelvänt, vilket gjorde honom upprörd. Men vem som ska betala den delen av arbetet är oklart.
– Vi följde de ritningar vi fick, säger Andreij Kamień, vd för den polska underentreprenören Pierwszy Kwiecień som utförde stenläggningen.
Kommunstyrelsen ska samlas till ett extra möte på onsdag, där man ska försöka enas om en totallösning som sedan ska behandlas vid nästa kommunfullmäktigemöte. Och då ska man också besluta vilka alternativa vägar i centrala Helsingborg som ska ta hand om trafiken.
De ledande politikerna i Helsingborg har kommit överens om att inte kommentera den nya situationen förrän efter kommunstyrelsemötet.
Det finns tre möjligheter att ta hand om trafiken som idag går på Helsingborgs paradgata. Politikerna har ännu inte bestämt vilken av lösningarna man ska satsa på.
A) Öppna Södra och Norra Storgatan för dubbelriktad genomfartstrafik mellan Trädgårdsgatan och Hälsovägen. Trafikflödet förbättras genom att Nedre Långvinkelsgatan samtidigt öppnas för dubbelriktad trafik mellan Norra Storgatan och Bergaliden.
B) Bergaliden, mellan Trädgårdsgatan och Hälsovägen.
C) Stenbocksgatan från Ängelholmsleden via Wieselgrensgatan och Södergatan, fram till Trädgårdsgatan.

Vilken lösning föredrar du? Tyck till här!

Gå till toppen