Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Intresse för lokstall ger pengar till nytt tak

Länsstyrelsens kulturmiljöenhet ser Klippans välbevarade stationsområde, med lokstallet från 1800-talet, som en mycket intressant miljö att stödja. Nu får veteranjärnvägen bidrag till en takomläggning. Och föreningen har mycket mer på gång.

Lokstallet i Klippan byggdes när järnvägslinjen öppnade vid förra sekelskiftet, men fick sitt nuvarande utseende 1907.Bild: Annsofie Wieland
Det gamla lokstallets papptak har redan lappats och lagats flera gånger av frivilliga från Veteranjärnvägen Klippan-Ljungbyhed. I den antika byggnaden står några av föreningens finaste och bäst bevarade lok och vagnar.
– Sista året har vi konstaterat att det är ytterst angeläget att ta tag i detta. Annars mår inte byggnaden bra och inte våra fordon heller, säger Mats Waldemarsson från styrelsen.
I förra veckan kom beskedet att länsstyrelsen beviljar 60 procent av kostnaden, maximalt drygt 330 000 kronor, för att lägga på ny takpapp. Enligt beslutet får föreningen också pengar för antikvarisk medverkan i arbetet från regionmuseet i Kristianstad.
Motiveringen är att det finns få bevarade stationsmiljöer av den här typen kvar i Sverige, och att den därför är mycket intressant att stödja. Förutom stationshuset och järnvägsspår ingår även lokstallet med vändskiva och tillhörande vattentorn som förvaltas av veteranjärnvägsföreningen.
Lokstallet, med vändskivan framför och vattentornet bredvid, har tillhört stationsmiljön i Klippan sedan slutet av 1800-talet.Bild: Annsofie Wieland
– Det är två saker som är glädjande, dels att vi får pengar och dels att vi får svart på vitt det kulturhistoriska värde som vi har här, säger Gunnar Ohlin som är ordförande i föreningen.
Nu har föreningen på sig fram till oktober att slutföra arbetet, som ska göras av en entreprenör. Den egna ekonomiska insatsen finansieras med inkomster från dressinåkningen på banan Nybygget-Ljungbyhed.
Men det är mer på gång. Ett 15-tal frivilliga håller under våren på med att montera upp en enklare plåtbyggnad längst in på spårområdet. Den har varit planerad i flera år och ska skydda en del av de vagnar och lok som nu står utsatta för väder och vind.
Föreningen har också ansökt om nytt marklov för att få fortsätta det sedan flera år pausade projektet med ett stickspår från banan Nybygget-Ljungbyhed in till Ljungbyhed park och militärhistoriska museet.
– Vi har go i föreningen just nu. Saker och ting fungerar. Vi håller också på att söka eget trafiktillstånd så att vi kan ut och köra, säger Gunnar Ohlin.
Gå till toppen