Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Stämningen på topp med sagotema

HSO bjöd på sagolik fest i Konserthuset, skriver Henrik Halvarson.

Henning Kraggerud.Bild: KAUPO KIKKAS

Helsingborgs symfoniorkester

KONSERT · KLASSISKT. Henning Kraggerud, violin. Dir: Bramwell Tovey. Helsingborgs konserthus 14/4.

Den norske violinisten Henning Kraggerud måste vara en av de mest karismatiska musiker som gästat Helsingborgs symfoniorkester. Hans tolkning i söndags av Mozarts Violinkonsert nr 5, "Den turkiska" var något alldeles extra. Det var inte bara hans spel som hade den där särskilda spänsten i fraseringarna och en spontanitet som var ett med verket. Lika charmerande var Kraggeruds sätt få Mozart att stundtals klinga som nordisk spelmansmusik.
Hans sätt att möta publiken och få den i rätt stämning var helt unikt. I stället för att lägga ut texten om det turkiska elementet berättade han en skröna om Mozart och den tidens farliga skönhetstips.
Solistens egen komposition "Postludium nr 2" ur "Equinox", som följde på Mozarts Violinkonsert, var kanske inte den mest originella skapelse som framförts i Konserthuset, men den passade utmärkt till hans generösa musikerpersonlighet. Detsamma kan sägas om extranumret.
En bidragande orsak till att konserten blev så lyckad var att HSO var på synnerligen gott spelhumör under ledning av dirigenten Bramwell Tovey. Det märktes inte bara tillsammans med Henning Kraggerud, utan framför allt i Nikolaj Rimskij-Korsakovs publikfavorit "Scheherazade".
Dirigenten fick alla musiker att verkligen göra denna sagomusik till en fest för örat och med ett livsbejakande element som var helt oemotståndligt. Med rätta fick de olika instrumentgrupperna stå upp och ta emot publikens entusiastiska applåder efteråt, i synnerhet förste konsertmästaren Dan Almgren. Det var länge sedan jag har upplevt orkestern på så gott humör.
Tovey lyckades till och med göra Emmy Lindströms lilla stycke ur sviten "The lost clown" till något mer än en utfyllnad, som den blivit så många gånger tidigare under denna säsong.
Till sist en tråkig randanmärkning: Vem korrekturläser programbladen? Nu saknades satsbeteckningarna till både Mozarts Violinkonsert och "Scheherazade". Det är inte första gången sedan de nya programbladen infördes.
Gå till toppen