Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Tobias Lindberg: Appar till priset av ­­integritet.

Position till salu?Bild: Christine Olsson/TT
Blev jag just lurad? Frågan dröjer sig kvar efter nedladdning av en ny app till mobilen. Men inte så länge. Lusten tar snart över att utforska de utlovade funktionerna. Allt är väldigt användarvänligt – utom villkorsavsnittet.
Som vanligt är det sida efter sida av finstilta formuleringar som verkar skrivna i förhoppningen att eventuella läsare snart ska ge upp. Få orkar igenom den knastertorra juristprosan i företagens policy för integritetsfrågor. Men det är hög tid att samla krafterna nu, visar en granskning som DN har gjort.
Hundratusentals svenskar får via appar sina rörelsemönster kartlagda i detalj. Arbetsplats, bostad, pendlingsväg, helgvanor, till och med besök på enskilda sjukhusavdelningar kan läsas ut. Och i vissa fall bjuds uppgifterna sedan ut till försäljning. Olika branscher kan använda informationen till att utforma och rikta skräddarsydd reklam.
I en tid då många delar med sig av det mesta i sociala medier tycker vissa säkert att sådana villkor känns okej. Men alla borde få en ärlig chans att veta vad de godtar när de laddar ned en ny app. Visst går det att stänga av platstjänster, men ibland förloras då högst centrala funktioner. Rimligast vore därför att ställa krav på att företagen bakom apparna kortfattat och tydligt förklarar vad som gäller.
Ingenting är så svårt att det inte kan förenklas. Till och med tunga forskningsrapporter inleds ibland med lättbegripliga sammanfattningar för beslutsfattare. Varför skulle inte apputvecklare kunna avkrävas något motsvarande? Vid nedladdning är vi alla beslutsfattare och borde som konsumenter kunna göra informerade val. Sedan är det en annan fråga hur företagens affärer hade gått med tydliga villkor:
"Som användare avstår du personlig integritet och deltar i en fortlöpande marknadsundersökning."
Gå till toppen