Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Mer teater att vänta under kommande spelår på Helsingborgs stadsteater

Från och med i höst blir det fler speldagar på Helsingborgs stadsteater. Fängslande klassiker, olycklig kärlek och lokal tragedi utmärker spelåret 2019/2020 – där temat makt skärskådas.

Teaterchef Kajsa Giertz ringar in temat för nästa spelår på Helsingborgs stadsteater.Bild: Britt-Mari Olsson
– Det finns många aspekter av makt. Ekonomisk, politisk, kärlekens makt, föräldrars makt, makt i relationer och makten i att ta någon annans liv, säger teaterchef Kajsa Giertz när programmet för kommande teatersäsong presenteras på Helsingborgs stadsteater.
Sex urpremiärer, en Helsingborgspremiär och två nypremiärer är att vänta under spelåret 2019/2020.
Samtliga föreställningar belyser och ifrågasätter maktens mekanismer.
– Genom att göra det hoppas vi att människans livsvillkor ska bli lite mer synliga och begripliga, fortsätter teaterchefen.
Det är tredje säsongen som repertoaren grundas på en viss tematik. Maktbegreppet väcker många tankar och idéer och återfinns i flera olika teateruppsättningar, förklarar Kajsa Giertz.
Höstens första premiär ”Jerusalem”, baserad på Selma Lagerlöfs historiska roman, är ett sådant exempel. Berättelsen har omarbetats till teater av dramaturgen Tom Silkeberg och handlar om trons makt i ett samhälle under förändring.
– Vid sådana brytpunkter söker människor efter nya saker att tro på, en ny mening med livet, säger han om pjäsen som sätts upp på Storan.
Dramaturgen Tom Silkeberg är ett välkänt ansikte på Helsingborgs stadsteater. I år har han bland annat varit involverad i arbetet med ”Woyzeck” och ”Knutpunkten”.Bild: Britt-Mari Olsson
Säsongen på Lillan inleds med ”Egenmäktigt förfarande” som också bygger på en litterär förlaga. Lena Anderssons omdebatterade roman med samma titel skildrar kärlekens besatthet, där den som vill minst har mest makt.
– Det är väldigt roligt. Hugo är intresserad av sig själv, Ester är intresserad av Hugo, så det är två personer som är intresserade av samma person, säger Sanna Krepper som spelar Ester Nilsson.
Den förtärande kärlekshistorien mellan poeten Ester Nilsson och konstnären Hugo Rask i Lena Anderssons roman ”Egenmäktigt förfarande” skildras av Jörgen Düberg och Sanna Krepper på Lillans scen i höst. Precis som i boken förekommer en kvinnokör som ifrågasätter Esters handlingar, spelad av Cecilia Borssén och Oldoz Javidi.Bild: Britt-Mari Olsson
Vidare återvänder familjeföreställningen ”Rapunzel” till Storan, Shakespeareklassiker blir ”Macbeth – making a murderer” och samarbetet med Malmö dockteater fortsätter.
Stadsteaterns Annika Kofoed gör en nytolkning av ”Äppelkriget” i sann Hasse och Tage-anda och Tobias Borvins tidigare soppteater om tonårsidolen Gunnar Wiklund sätts upp på Foajéscenen.
”En komedi med allvar skruvat till absurditet”, säger Annika Kofoed om ”Äppelkriget”, fritt tolkad efter Hans Alfredson och Tage Danielssons film med samma namn.Bild: Britt-Mari Olsson
Men störst snackis väntas ”Morden på Hallandsåsen” bli. En fiktiv föreställning som undersöker hur dubbelmordet på Hallandsåsen 2004 har beskrivits i medier och folkmun.
– Vi letar efter de lokala historierna, det som är angeläget här, säger Kajsa Giertz.
Läs också Morden på Hallandsåsen blir teater
Hon understryker att det inte är en dokumentär pjäs, utan en berättelse som reser frågor om vad som händer i en bygd efter en händelse av det slaget. Regissören Carl Johan Karlson bekräftar via Skype.
– Som publik kommer man inte att kunna veta om det inte manifesteras väldigt tydligt från scenen, säger han.
Satsningen med att bredda teaterpubliken fortsätter. Dels genom att bjuda in till öppna repetitioner, introduktioner till och diskussioner kring föreställningarna, men också med mer teater på Lillans scen.Bild: Britt-Mari Olsson
Nytt från och med i höst är att föreställningarna på Lillan spelas i repertoar. Det innebär fler speltillfällen, fördelat över året, om publiken önskar.
– Tidigare har vi byggt en föreställning, spelat den i ett antal veckor och sedan rivit innan nästa fått komma in och repa i en månad. Men då har vi gått miste om en teatermånad, säger Kajsa Giertz.
Fakta

Här är Helsingborgs stadsteaters uppsättningar spelåret 2018/2019

”Jerusalem”.

Av: Selma Lagerlöf i dramatisering av Tom Silkeberg.

Regi: Madeleine Røn Juul.

I rollerna: Tom Ahlsell, Gustav Berg, Tobias Borvin, Nils Dernevik, Kajsa Ericsson, Annika Kofoed, Dag Malmberg, Emma Mehonic, Alexander de Sousa, Gisela Swarting. S

toran 7 september–12 oktober 2019.

”Egenmäktigt förfarande”. Av: Lena Andersson i dramatisering av Karin Parrot-Jonzon. Regi: Moqi Simon Trolin. I rollerna: Cecilia Borssén, Jörgen Düberg, Oldoz Javidi, Sanna Krepper. Lillan 21 september–9 november 2019.

”Rapunzel”.

Av: Marina Steinmo i samarbete med Kajsa Giertz fritt efter Giambattista Basile, Charlotte-Rose de Caumont de La Force och bröderna Grimm.

Regi: Kajsa Giertz.

I rollerna: Sasha Becker, Evamaria Björk, Einar Bredefeldt, Nils Dernevik m.fl.

Storan 15 november 2019–11 januari 2020.

”Macbeth – making a murderer”.

Bearbetning: Helle Rossing och Hanna Nygren fritt efter William Shakespeare.

Regi: Helle Rossing.

I rollerna: Gustav Berg, Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Jörgen Düberg, Karin Li Körsbärsdal.

Lillan 21 november 2019.

”Ett drömspel”.

Av: Erik Holmström fritt efter August Strindberg.

Regi: Erik Holmström.

I rollerna: Evamaria Björk, Nils Dernevik.

Lillan 25 januari 2020.

”Äppelkriget”.

Av: Hans Alfredson och Tage Danielsson i dramatisering av Annika Kofoed.

Regi: Annika Kofoed.

I rollerna: Cecilia Borssén, Tobias Borvin, Jörgen Düberg, Robin Fajardo, Oldoz Javidi, Dan Kandell, Elin Norin, musiker m.fl.

Storan 15 februari–5 april 2020.

”Morden på Hallandsåsen”.

Av: Kristian Hallberg. Regi: Carl Johan Karlson.

I rollerna: Sasha Becker, Gustav Berg, Einar Bredefeldt, Karin Li Körsbärsdal.

Lillan 29 februari 2020.

”Stora drömspelet – för den minsta publiken”.

Av: Erik Holmström fritt efter August Strindberg.

Regi: Erik Holmström.

I rollerna: Evamaria Björk, Nils Dernevik.

Fojaéscenen 13 mars–25 april 2020.

”Känn dig lite happy!”

Av: Tobias Borvin.

Regi: Annika Kofoed och Tobias Borvin.

I rollerna: Tobias Borvin och musiker.

Foajéscenen 18–19, 25–26 januari samt 14–15 mars 2020.

Biljetter släpps den 11 maj.

Gå till toppen