Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Prosecco – framgångssaga eller övergående trend?

Italienska prosecco har tagit världen med storm och blivit ett starkt varumärke. Men hur ser utvecklingen ut? Vi har kollat framtidsutsikterna för succébubblet.

Trenden med mousserande vin fortsätter. Det gäller de flesta typer men det är framför allt prosecco och cava som har ökat under det senaste åretBild: Shutterstock
Förra året gjorde man 540 miljoner flaskor prosecco. Det mousserande, fruktiga och friska vinet från nordöstra Italien har tagit världen med storm och har blivit ett så starkt varumärke att ungdomar i dag använder uttryck som ”fira i prosecco”. En ökning i efterfrågan syns i både Sverige och andra länder.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen