Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

SAS-vd: Stärker inte förtroendet hos kunderna

Pilotstrejken inom SAS är i gång och fler än 70 000 resenärer drabbades under den första dagen. SAS vd Rickard Gustafson vill inte tala om vad strejken kostar bolaget utan säger att prioriteten nu är att lösa konflikten. – Vi måste komma överens för våra kunders skull.

Rickard Gustafson, vd för SAS. Arkivbild.Bild: Jessica Gow/TT
Pilotstrejken är mycket dyr för SAS. Enligt Danska Sydbank beräknas kostnaden för SAS i genomsnitt ligga på 60–80 miljoner kronor per dag.
– Det är klart att den har ekonomiska konsekvenser, men just nu är mitt fokus att hjälpa de kunder som har drabbats av det här och som egentligen tas som gisslan i hela den här processen, säger Rickard Gustafson.
Han konstaterar att strejken slår mot förtroendet för bolaget.
– Det är väl klart att det inte stärker förtroendet när vi inte levererar det som vi har lovat kunderna.
– I dag är det 72 000 kunder som är besvikna på oss för att vi inte levererar vad vi har lovat och så kan vi inte ha det. Vi måste tillbaka till förhandlingsbordet.
Rickard Gustafson säger att det har varit intensiva förhandlingar med pilotföreningarna och att SAS har sträckt sig långt.
– Det räckte inte utan pilotföreningarna valde att tacka nej till erbjudandet och lämna förhandlingen. Det beklagar jag djupt.
Enligt Gustafson är SAS redo att diskutera piloternas krav, men inte till vilket pris som helst.
– Vi måste också se till att vi har kvar en långsiktig konkurrenskraft i bolaget, annars fungerar det inte.
Gå till toppen