Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Fortsatt strejk – SAS ställer in fler flyg

SAS ställer in avgångar även på onsdagen, över 500 stycken, till följd av pilotstrejken. Norsk kabinpersonal permitteras medan svenska kabinanställda tillfälligt omplaceras.

SAS-planen fortsätter att stå på marken. Arkivbild.Bild: Ole Berg-Rusten/NTB/TT
De skandinaviska SAS-piloternas strejk är nu inne på femte dagen. Under tisdagen är omkring 550 av flygbolagets avgångar inställda och antalet drabbade passagerare bara växer.
Och inför onsdagen ställer bolaget redan nu in ytterligare 504 avgångar, vilket berör cirka 47 000 resenärer.
I den norska verksamheten ska runt 930 kabinanställda samt 70 lastare permitteras gradvis med start den 1 maj. Bakgrunden är att SAS inte längre kan sysselsätta kabinpersonalen.
Enligt Freja Annamatz, presschef på SAS Sverige, är det en vanlig åtgärd i Norge vid den här typen av händelser och sker enligt de kollektivavtal som gäller där.
– I Sverige har vi inte det systemet och inte i Danmark heller. I Sverige omdisponerar vi medarbetare och det har vi redan gjort, säger Freja Annamatz till TT.
Det kan exempelvis innebära att kabinanställda får arbeta på en flygplats tillfälligt.
Viktoria Svensson, ordförande för det svenska kabinfacket SCCA, kommenterar det norska varslet i ett mejl till TT:
”Det väntar en tuff situation för våra norska kabinkollegor men vi i SCCA hoppas att detta för kabin och piloter starkare tillsammans i kampen om att bevara våra skandinaviska arbetsplatser.”
I Sverige har arbetsgivare inte samma arbetsrättsliga möjligheter som i Norge att slippa betala lön till anställda vars arbetsuppgifter inte kan utföras på grund av konflikt. På frågan om vilka verktyg SAS kan tänkas ta till om konflikten blir långvarig svarar Viktoria Svensson:
”Vi har diskuterat alla möjliga tänkbara scenarier men det är inget jag vill kommentera.”
Varslet för de kabinanställda i Norge har inte påverkat kabinfackets stöd för piloternas strejk, förklarar hon:
”Vi i den svenska kabinföreningen SCCA stöttar helhjärtat våra piloter i kampen om bättre arbetsvillkor och att bevara skandinaviska arbetstillfällen.”
Några signaler om att parterna är närmare en lösning har inte kommit. Parterna har inte varit i kontakt med varandra och några nya förhandlingar är inte inbokade, enligt Jan Sjölin på Medlingsinstitutet.
Fakta

Konflikt om kollektivavtal

Konflikten rör nya kollektivavtal för piloterna.

Före förhandlingarna sade SAS upp särskilda avtal mellan sig och piloterna gällande samverkan, produktion, karriärvägar och regler för anställningstid.

Piloterna anser bland annat att de lönemässigt har hamnat efter sina kollegor i andra bolag. En annan huvudfråga rör mer förutsägbarhet när det gäller arbete och fritid.

Den 2 april, efter att förhandlingarna brutit samman, varslade SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige om strejk med start 26 april vid midnatt, om ingen lösning nåtts.

På kvällen den 25 april lade medlarna i Sverige fram ett bud till parterna. Budet innehöll, enligt arbetsgivaren, att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent. Fackets krav har beräknats innebära en löneökning på 13 procent.

Piloterna sade nej till budet, medan arbetsgivaren sade ja.

Efter att förhandlingsfristen löpt ut vid midnatt fortsatte de norska och danska parterna förhandlingarna på övertid, men på morgonen den 26 april meddelade norska och danska medier att även de piloterna tas ut i strejk.

Gå till toppen