Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Strejkdrabbade kan kräva ersättning

Ombokning eller återbetalning men ingen extra ekonomisk kompensation, är SAS besked till strejkdrabbade resenärer. Men enligt Konsumentverket är det ändå värt att ställa krav på bolaget.

Över 3000 avgångar har hittills ställts in till följd av den pågående pilotstrejken på SAS.Bild: Tove Eriksson/TT
Strejken bland danska, norska och svenska SAS-piloter har inneburit över 3 000 inställda avgångar och hundratusentals drabbade resenärer.
Den som drabbats av inställt flyg har alltid rätt till ombokning eller återbetalning av biljettpriset. I vissa fall går det även att få ekonomisk kompensation och skadestånd. Det beror på om strejken bedöms vara en extraordinär händelse eller inte.
I fallet med SAS pilotstrejk är det inte glasklart vad som gäller, enligt Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket. Rätten till ekonomisk kompensation enligt EU-regelverket har inte prövats på den typen av strejk.
– Det är fortfarande värt att anmäla, säger Maja Lindstrand.
En strejk kan anses vara en extraordinär händelse utom bolagets kontroll. Det är så SAS bedömer den pågående strejken.
Men en dom i EU-domstolen från 2018 har öppnat för att strejker kan bedömas som icke extraordinära händelser.
– Domen rörde en speciell situation med ett flygbolag som omorganiserade och omstrukturerade. Det var något som föll inom bolagets normala verksamhet och då var det inte extraordinärt, säger Maja Lindstrand.
SAS-strejken har dock en annan utgångspunkt.
– Den här strejken handlar om löner och arbetsvillkor. Så det är helt olika startsituationer, säger Maja Lindstrand.
Om man är drabbad ska man se till att spara alla kvitton för eventuella utlägg och vända sig till bolaget och kräva kompensation.
Förutom att strejken måste bedömas som en extraordinär händelse måste bolaget, för att ha rätt att neka kompensation, även anses ha gjort att som rimligen kunnat krävas för att undvika den inställda eller försenade flygningen.
– Om SAS nekar kompensation kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger Maja Lindstrand.
SAS har meddelat att bolaget i det här fallet inte anser att resenärerna har rätt till kompensation eller skadestånd.
– Självklart ersätter vi alla resenärer enligt gällande regler för den här situationen. SAS bedömning är att det är en extraordinär händelse, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.
Vissa resebyråer tar ut en avgift för att boka om eller av resan. Men även om man har köpt sin biljett via en resebyrå har man rätt att vända sig direkt till SAS och få återbetalning utan extra kostnad, enligt Konsumentverket.
Det finns företag som erbjuder drabbades resenärer hjälp med att kräva ersättning från flygbolag. Konsumentverket har ingen särskild rekommendation huruvida man bör ta hjälp eller inte.
– Det är upp till var och en hur man vill göra. Det man ska vara medveten om som konsument är att tjänsten kostar pengar. Att själv vända sig till flygbolaget och kräva ersättning är kostnadsfritt, säger Maja Lindstrand.
Fakta

Ersättning vid inställt flyg

Konsumentverket har information om vad konsumenter har för rättigheter vid inställda flyg.

Val mellan ombokning eller avbokning måste alltid erbjudas när ett flyg ställts in.

Det finns två typer av ersättning: kompensation och skadestånd.

EU har fastställt vissa bestämda belopp för ekonomisk kompensation: 250 euro, 400 euro eller 600 euro.

Den inställda flygningens sträcka avgör kompensationen.

Kompensation kan ges om en resenär blir mer än tre timmar försenad till resmålet.

Undantag finns och beloppen kan i vissa fall halveras. Bland annat när du fick informationen om det inställda flyget har betydelse. Vid extraordinära händelser har konsumenten inte rätt till ersättning.

Vid inställda flyg kan en resenär ha rätt till ersättning för kostnader eller förlorad arbetsinkomst som orsakats av den inställda resan. Kvitton ska kunna uppvisas.

Om bolaget kan visa att det gjort allt det kunnat för att undvika skadan behöver det inte betala skadestånd.

Kravet måste ställas till flygbolaget inom två månader från det datum då flyget var inställt.

Källa: Hallå konsument

Gå till toppen