Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ledare: Låt motorn Malmö gynna hela Skåne.

Öresundstågen är en förklaring till ett tyngre Malmö.Bild: Hussein El-Alawi
Malmö kommer allt mer att ta över som Skånes ekonomiska centrum. Det är slutsatsen i Skånes nya ekonomiska geografi, en uppdaterad rapport från tankesmedjan Intelligence Watch.
Det är ekonomen Anders Olshov som ligger bakom slutsatserna. Han ser flera orsaker till att den skånska ekonomin koncentreras till Malmö:
Ny infrastruktur, alltifrån Öresundsbron till Lommabanans tillkomst vid årsskiftet 2020/2021, stärker rikets tredje stad. En strid ström av företag har under de senaste femton åren flyttat huvud- eller regionkontor till Malmö, som anses ligga allt bättre till, inte minst i förhållande till storflygplatsen Kastrup. Stora fastighetsinvesteringar spelar också in, liksom att Malmö högskola har upphöjts till universitet.
Så vad händer? Ska politiker och invånare i andra kommuner oroas av budskapet om Malmös framfart? Känna en rädsla för att konkurreras ut? Nej. Eller jo, kanske.
Övriga skånska kommuner vinner inte mycket på att klaga över ett allt tyngre Malmö. Staden ligger där den ligger och har enligt rapporten ”aldrig haft ett bättre kommunikationsläge relativt vad övriga Skåne kan erbjuda”. Men, å andra sidan, om andra kommuners eftersläpning handlar om brister i till exempel den egna politiska styrningen kan det vara dags att vakna.
Ta Helsingborg. Staden har tappat rejält med huvudkontor och tjänster. Men en skillnad mot förr är att företagen nu oftare flyttar till Malmö, alltså stannar i Skåne – i samma arbetsmarknadsregion. ”Trots [neddragningarna] tuffar Helsingborg på. Sysselsättningstillväxten 2010–2017 på 14,0 procent är bara snäppet under de snabbväxande storstäderna Göteborg och Malmö (17,6 procent) samt Stockholm (16,8 procent)", skriver Olshov.
Intrycket av Lund är mindre lustfyllt: ”Staden med det stora universitetet och de jättelika forskningsinvesteringarna Max IV och ESS skapar få arbetstillfällen.”
Av Sveriges 50 största städer är det endast Trollhättan som utvecklats svagare än Lund under 2010-talet. En orsak är de många varslen på Lundaföretag. Men i rapporten medger Martin Gren, en av Axis grundare, att om bolaget hade startats idag så hade han valt det dynamiska Malmö, inte det mindre entreprenörsvänliga, mer traditionstyngda, Lund.
Skåne har två vägar att gå. Antingen fortsätter regionen att betona det polycentriska, mångkärniga Skåne – och de 33 kommunerna fortsätter att avundsjukt bevaka varandra, kräva millimeterrättvisa. Eller så bejakas att Skåne efter hand utvecklas till en enda stor arbetsmarknad genom att motorn Malmö kan öka tillväxttakten till gagn för hela Skåne.
Inte genom politiska beslut som var stund väger kommunerna mot varandra.
Att dra nytta av den starka utvecklingen i Malmö – och Helsingborg – verkar vara ett bra alternativ. Men det kräver snabbare och mer tillförlitliga kommunikationer. Utbyggda, trafiksäkra vägar. Och en motståndskraftig järnväg med trafik som inte ideligen ställs in på grund av snö eller nedfallna kontaktledningar.
Skåne kan ännu bättre.
Gå till toppen