Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Drabbad av pilotstrejken? Sök kompensation

Blev du strandsatt på flygplatsen under pilotstrejken? Förutom ombokning eller återbetalning av biljetten kan du ha rätt till kompensation från flygbolaget eller hemförsäkringen. Blir du nekad – kontakta ARN.

Passagerare strandsatta på Kastrups flygplats sedan deras flyg ställdes in på grund av strejken. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson/TT
Under den sju dagar långa pilotstrejken ställdes drygt 4 000 flygningar in och över 360 000 resenärer berördes.
Den som drabbats har rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten och kan även ha rätt till kompensation eller skadestånd.
– Du kontaktar flygbolaget och säger när du skulle ha rest och hur du har drabbats, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.
På flygbolagens webbplatser finns färdiga formulär att fylla i. Det går annars bra att ringa dem. Eventuella kvitton ska skickas in i original.
Oavsett om man fått ersättning från flygbolaget bör man även kontrollera vad hemförsäkringens reseskydd eller en separat reseförsäkring täcker, anser Gabriella Hallberg.
Endast ett fåtal hemförsäkringar har ersättning för strejk i grundskyddet.
– Men om man har en mer omfattande hemförsäkring så finns det oftast möjligheter till schablonersättningar beroende på hur många timmar man fått vänta. Det krävs ett visst antal timmar innan den tickar igång, säger Hallberg.
Har man tecknat en separat reseförsäkring brukar schablonbeloppen vara något högre. Vissa hemförsäkringar med ett mer omfattande skydd kan även betala ut ersättning för mat och hotellkostnader mot uppvisande av kvitton.
Ersättning för mat och logi och extra resekostnader kan dock bara betalas ut en gång – antingen från flygbolaget eller från hemförsäkringen.
– När det gäller bankkortförsäkringar täcker de inte ersättning relaterade till strejk, säger Hallberg.
SAS har hittills hävdat att strejken var en extraordinär händelse utom bolagets kontroll, och därför inte berättigar till ersättning.
Den som nekats ersättning kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat.
– Om man inte får rätt eller bara delvis rätt kan man vända sig till oss, säger Marcus Isgren, chef för ARN.
I enlighet med en EU-överenskommelse prövar ARN bara tvister gällande flygningar från Sverige när det rör sig om resor inom EU. Dessutom finns en nedre beloppsgräns på 500 eller 1 000 kronor beroende på vad kravet gäller.
– Först prövar man om det är en extraordinär omständighet, och om flygbolaget bevisar det ska de också bevisa att de vidtagit alla rimliga åtgärder för att inte behöva ställa in eller försena flygningen, säger Marcus Isgren.
Om just den här strejken kan klassas som en extraordinär händelse återstår att se.
– Det får man bedöma i varje enskilt fall.
Den som drabbats av ett försenat eller inställt flyg med avgång från ett annat land hänvisas till det landets motsvarighet till ARN.
– Om man vill få hjälp eller stöd kan man kontakta Konsument Europa, säger Isgren.
Hittills har ARN tagit emot 12 ärenden gällande försenade eller inställda SAS-flygningar medan den norska motsvarigheten, Transportklagonämnden, fått 30 krav på ersättning.
Läs också Många missar ersättning vid flygproblem – här är vad som gäller
Fakta

Ersättning vid inställt flyg

Konsumentverket har information om vad konsumenter har för rättigheter vid inställda flyg.

Val mellan ombokning eller avbokning måste alltid erbjudas när ett flyg ställts in.

Det finns två typer av ersättning: kompensation och skadestånd.

EU har fastställt vissa bestämda belopp för ekonomisk kompensation: 250 euro, 400 euro eller 600 euro.

Den inställda flygningens sträcka avgör kompensationen.

Kompensation kan ges om en resenär blir mer än tre timmar försenad till resmålet.

Undantag finns och beloppen kan i vissa fall halveras. Bland annat när du fick informationen om det inställda flyget har betydelse. Vid extraordinära händelser har konsumenten inte rätt till ersättning.

Vid inställda flyg kan en resenär ha rätt till ersättning för kostnader eller förlorad arbetsinkomst som orsakats av den inställda resan. Kvitton ska kunna uppvisas.

Om bolaget kan visa att det gjort allt det kunnat för att undvika skadan behöver det inte betala skadestånd.

Kravet måste ställas till flygbolaget inom två månader från det datum då flyget var inställt.

Källa: Hallå konsument

Gå till toppen