Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Gammalt och nytt i racingens mitt

Ett stort och brett startfält med förare från 18 till 60 år. Porsche Carrera cup ser ut att bli motorn i svensk racing.
– När vi inte visste vad som skulle hända med STCC och ingen sa något tog man ett helhetsgrepp, säger veteranen Lars-Bertil Rantzow.

Lars-Bertil Rantzow går in på sin 13:e säsong. ”Räknar man ihop har det nog blivit tio hela racesäsonger".Bild: Sven-Erik Svensson
TCR Scandinavia kliver in efter STCC som huvudklass när den svenska racingsäsongen drar i gång. Men det är kring Porsche Carrera cup det största draget är.
Porsche Carrera cup ställer långt över 20 bilar på startgriden i helgens racingpremiär på Ring Knutstorp och har satsat hårt.
– Ibland kan det behövas en nystart. Hela samhället förändras så snabbt och man måste hänga med. Porsche har stor erfarenhet världen över och visar att man vill något, säger debutanten Hugo Nerman.
Efter en säsong i TCR tog Hugo Nerman ett kliv över till Porsche. Det hade kunnat vara ett kliv ner, men klassen har tagit taktpinnen i sporten och det är ett getingbo som gör upp på Knutstorp.Bild: Sven-Erik Svensson
20-årige Hugo Nerman från Rydebäck och Lars-Bertil Rantzow, 59 från Båstad är två skånska ytterligheter i en klass med ett brett åldersspann av förare.
– Jag tror nog att de stressas av att vi som är mer än dubbelt så gamla inte är ljusår efter. Sen har vi med några självbetalande gentlemän i startfältet också med annars hade vi aldrig fått ihop 23 bilar, konstaterar Lars-Bertil Rantzow.
Och många bilar på banan samtidigt är det publiken vill ha.
– Det fajtas överallt på banan i stället för att bara ha sju bilar som drar förbi sen händer det inget.
När svensk racing gick på knäna satt inte Porschecirkusen still och väntade. De flesta hade hoppats på ett besked redan tidigt i höstas, men inget svar om framtiden kom. När STCC sedan till slut gick i graven var Carrera cup redan långt fram i planeringen och på Ring Knutstorp är det också Porsche som är det stora dragloket. Tävlingshelgen är till och med marknadsförd som ”powered by Porsche”.
– Carrera cup Scandinavia har gjort ett hästjobb. När vi inte visste vad som skulle hända med STCC och ingen sa något tog man ett helhetsgrepp.
Det bokades banor. Organisationen fick till ett tv-avtal med Viasat (TCR-Scandinavia fick ingen att nappa och tävlingen sänds via förbundets hemsida) och alla visste tidigt förutsättningarna. Fler klasser hakade på och det blev en säsong även 2019 för hela racingfamiljen.
Hur blir man bra på att köra i regn? ”Jag har sladdat och lekt mycket innan jag började med detta”.Bild: Sven-Erik Svensson
– Att få ihop det är inte enkelt i svensk racing. Men det är kul att de andra klasserna också kommer och är med, säger Lars-Bertil Rantzow.
Veteranen går in i sin 13:e säsong och är storfavorit till att ta hem segern i Masters Cup, mästerskapet i mästerskapet för förare över 40 år. För Hugo Nerman är det lite som att börja om på nytt. Steget från Golf GTI TCR till en Porsche 911 GT3 Cup är större än man kanske kan tro.
– Det är en annan typ av körning. Bilen har så mycket vikt i baken så det är mycket enklare att bara trycka på i kurvorna, säger Hugo Nerman.
Hur stor är omställningen?
– Stor på gott och ont. Det är skönt att det är en så distinkt omställning. Man måste tänka helt annorlunda. Det såg okej ut tidsmässigt, men man ska inte stirra sig blind på tiderna utan det handlar om att få in en känsla.
Hugo Nerman kan luta sig mot erfarne teamkompisen Roar Lindland, men suger i sig allt han kan från det rutinerade startfältet.
– De har extremt mycket erfarenhet. Jag försöker ta till mig alla smågrepp. Hur man ska bromsa och hur man ska tänka. Sådant jag omöjligt kan ha med mig efter bara ett par timmar i bilen.
Med endast ett par timmar bakom Porscheratten vet Hugo Nerman inte var han står.Bild: Sven-Erik Svensson
Knutstorp är hemmaplan för såväl Rantzow som Nerman.
– Det är en kul bana. Första halvan är rak och snabb och den andra är nästan rallycross. Jag gillar den, säger Hugo Nerman.
Vädret väntas bli omväxlande. Blir det regn brukar det vara fördel Rantzow. Det är inte för inte han går under namnet ”regnkungen”.
– Jag har sladdat och lekt mycket innan jag började med detta. I början var jag mer outstanding i regn, men nu är det inte lika enkelt längre. De yngre har lärt sig och det är roligare för publiken om det är torrt, skrattar ”regnkungen”.
Gå till toppen