Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Mats Skogkär: Att vända andra kinden till.

Anhängare till det pakistanska islamistpartiet Jamaat-i-Islami protesterar mot att den hädelseanklagade kristna kvinnan Asia Bibi friats i landets högsta domstol. Bibi, som suttit fängslad i åtta år, har i dagarna anlänt till Kanada, där hon beviljats asyl.Bild: Fareed Khan
För 100 år sedan utgjorde kristna 20 procent av befolkningen i Mellanöstern och Nordafrika. Idag är andelen lägre än 4 procent, enligt en rapport som tagits fram på uppdrag av den brittiske utrikesministern Jeremy Hunt.
I Mellanöstern har förföljelsen varit så intensiv att den i vissa fall kan klassas som folkmord, heter det i rapporten. Det område som geografiskt och historiskt sett utgör religionens vagga är på väg att tömmas på kristna.
Under Islamiska statens framfart i Irak och Syrien de senaste åren fick terrorn mot den kristna minoriteten stor uppmärksamhet. Men fenomenet är betydligt mer omfattande än så och går också längre tillbaka i tiden.
Inte sällan ligger statliga aktörer bakom hetsen mot kristna minoriteter. Som exempel lyfter den brittiska rapporten bland annat fram regimerna i Turkiet, Iran och Saudiarabien.
Kristendomen är världens största religion med omkring 2,1 miljarder troende. Samtidigt är kristna även de mest utsatta religionsutövarna i världen. Enligt rapporten utgör de 80 procent av alla som förföljs för sin tro. Förföljelsen av kristna tilltar av allt att döma också. Siffror från Pew Research Center visar att antalet länder där kristna förföljs ökade från 126 till 144 åren 2015–2016.
Det är inte direkt det intryck som ges i den allmänna debatten. Visst får spektakulära terrordåd som bombningarna under påskhelgen på Sri Lanka uppmärksamhet, men det vidare perspektivet lyfts sällan fram – och när det sker glöms det fort bort.
Det är nästan som om förföljelse av kristna betraktas som de troendes ensak medan det tas för givet att alla ska engagera sig mot förföljelse av andra grupper.
Kanske förväntas kristna, i Jesu efterföljd, vända andra kinden till och be för sina fiender. Med den måttstocken är det åtskilliga hundra år sedan förutsättningarna att vara en god kristen var lika gynnsamma som i dag.
Gå till toppen