Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Gamla flygteknikelever mötte nya i Ljungbyhed

I två decennier har gymnasieprogrammet för flygteknik funnits i Ljungbyhed. På fredagen fick dagens elever möta tidigare studenter, som blev lite avundsjuka. ”De har fler flygplan och utrustning och får lära sig mer” konstaterar Peter Holmqvist.

Alec Fransson och Alma Ekvall går första året på flygteknikprogrammet i Ljungbyhed. Peter Holmqvist och David Jönsson gick på skolan i början på 00-talet.Bild: Niklas Gustavsson
Med lunch och mingel välkomnades runt 20 tidigare elever på flygteknikprogrammet igår. Det var det första av flera planerade aktiviteter kring jubileumsåret. I år är det nämligen exakt 20 år sedan utbildningen startade, strax intill flygplatsen i Ljungbyhed, och blev centrum för flera olika flygteknikutbildningar.
Placeringen är logisk. Utanför enplansbyggnaden med lektionssalar hörs ljudet av ett cirrusplan som startar då en annan av områdets flygrelaterade utbildningar, Trafikflyghögskolan, har träning. Flera tidigare flyghangarer används också av Flygteknikcentrum.
Peter Holmqvist blev det han drömde om som ung student i Ljungbyhed – flygtekniker på gripenplan.Bild: Niklas Gustavsson
– När den här utbildningen startade var Västerås och Linköping störst. Idag vill jag nog påstå att vi har ett intresse från hela Sverige, säger rektor Mats Salomonsson.
Peter Holmqvist gick i den allra första kullen studenter som började 1999, när de flesta kom från Skåne. På den tiden fick man komplettera med fler kurser efter studenten om man ville få behörighet som flygtekniker.
Alma Ekvall är en av ett växande antal tjejer på skolan. ”Vi är ett gäng som funderar på om vi vill inrikta oss på civilflyg eller försvarsmakten” säger hon.Bild: Niklas Gustavsson
Mycket annat var också annorlunda. Eleverna hade tillgång till färre flygplan att skruva på, färre hangarer och sämre utrustning.
– Man fick en god grund att stå på, men utbildningen idag har en annan bredd, säger han, som senare förverkligade sin dröm och blev tekniker på FMV där han får arbeta med stridsflygplanet Gripen.
David Jönsson gick året efter och valde att sadla om till ett annat yrke med teknisk inriktning – han blev ortopedtekniker.
– Det är lite samma material man arbetar med, men annat är förstås annorlunda, säger han.
Mats Salomonsson är rektor på flygteknikprogrammet sedan två år tillbaka.Bild: Niklas Gustavsson
Alma Ekvall och Alec Fransson som går sitt första år på utbildningen fick under minglet på eftermiddagen möta tidigare elever som arbetar inom en rad branscher, även om många återfinns inom civilt och militärt flyg.
– Man kanske inte förstått alla vägar som man kan gå, det är jätteintressant, säger Alma Ekvall.
Medan hon själv ser en framtid inom flygverksamhet kan Alec Fransson mycket väl tänka sig andra alternativ.
– Jag var först inne på att bli pilot, men något inom exklusiva sportbilar hade varit spännande.
Gå till toppen