Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Häljarpsbor ser rött efter bredbandsfel

Plötsligt försvann uppkopplingen för många i Häljarp. Men det det tar tre veckor innan Telia fixar felet.

Det var i fredags morse i förra veckan som tv-bilden försvann för Gert Nilsson som bor på Dunörtsgården i Häljarp. Men det var inte bara tv:n som inte fungerade. Det gjorde inte heller telefon och internet.
Det är Telia som har bredbandet och Gert Nilsson tog kontakt för att få veta mer.
– Jag ringde och då sa de att felet skulle vara lagat till kvällen. Sedan ringde jag igen och då var beskedet söndag kväll, säger han.
Fortfarande på måndagen hade inget hänt och då ringde Gert Nilsson ytterligare en gång.
– Då blev svaret att det inte skulle bli klart förrän den 30 maj.
58 andra hushåll i området har enligt Telias hemsida drabbats av samma fel.
– Jag har pratat med grannarna. De är också rätt så irriterade över att det ska behöva ta tre veckor, säger Gert Nilsson.
Kunder som har drabbats har erbjudits mobila routrar. Men för Gert Nilsson, som åkte till Telias butik i Helsingborg för att hämta en router, har den funkat dåligt.
– Den räcker inte till för att hålla tv:n igång. Plötsligt är bilden stilla och man ser hur tv:n försöker ladda. Det är inte bara jag som har problemet, jag har pratat med grannarna och de har också upplevt att bilden bara stannar eller hackar.
Han lägger till:
– Internet fungerar, om man inte ska skicka eller ta emot några stora mängder.
Det är inte första gången Gert Nilsson upplevt problem med Telias fibernät.
– Det har varit många under årens lopp.
Inger Gunterberg är presskontakt på Telia. Hon bekräftar felet i Häljarp.
– Det här är inget kabelrelaterat utan ett utrustningsfel på vår telestation. Vi håller på att åtgärda det nu och ska helt enkelt byta ut utrustning. Men tyvärr är det lång leveranstid.
Hon säger vidare att det är utrustningen i telestationen som är förklaringen till de tidigare problemen.
Men de tar lång tid att åtgärda?
– Ja tyvärr var det lång leveranstid vilket är jättetråkigt eftersom det berör våra kunder. Men förhoppningsvis ska allt fungera bättre efter förändringen.
30 maj ska arbetet vara klart, bekräftar hon.
– Vi gör allt vi kan för att arbetet ska vara klart snabbare men 30 maj är absolut sista tidpunkt.
Under tiden har kunderna erbjudits mobila routrar. Men för Gert Nilsson fungerar den alltså dåligt. Inger Gunterberg säger:
– Det kan vara så att det är någonting som påverkar signalen från vår mobilmast. Rekommendationen är att flytta routern, så att den står nära ett fönster eller så nära masten som möjligt, om man vet var den är.
På frågan om kunderna vars bredband inte fungerar kan få ekonomisk ersättning säger Inger Gunterberg att de i så fall får vända sig till kundtjänst.
Gå till toppen