Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Storytels momssänkning går till författare

Pengarna för momssänkningen på digitala böcker ska komma författarna till del, lovar Storytel. Ljudboksförlaget prioriterar bättre villkor framför prissänkningar för kunderna.

Jonas Tellander, vd för Storytel, berättar att momssänkningen ska komma författarna till del. Arkivbild.Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Den 1 juli ska momsen för digitala böcker sänkas från 25 till 6 procent. I sin kvartalsrapport skriver Storytel att man tänker spendera pengarna på författarna.
– Vi vill som marknadsledande ta ansvar för branschens utveckling och se till att pengarna kommer författarna till del, säger vd Jonas Tellander till TT.
Konsumtionen på Storytel har ökat per kund de senaste åren, volymen har blivit tjugo gånger större de senaste fem åren, enligt Jonas Tellander. Snittpriset per konsumerad timme har alltså sjunkit i realiteten, för priset på 169 kronor i månaden har varit detsamma sedan 2006, medan antalet titlar på samma tid har gått från 1000 till 140 000 i Sverige. Därmed har ersättningarna till förlag och författare sjunkit.
TT: Hur mycket höjer ni nu ersättningen till författarna?
– Momssänkningen innebär i praktiken att om man bibehåller samma prisnivå så ökar intäkterna som författarna tar del av med 18 procent, säger han.
Ersättningsnivåerna till författarna har diskuterats under flera år. Sveriges Författarförbund har bland annat kritiserat Storytel för att vara mer intresserat av att sälja abonnemang än att främja författarskap. Men beslutet fattas utifrån vad Storyel själva tycker är rätt, poängterar Jonas Tellander.
– Det är väldigt viktigt att fler författare kan ha en bra intjäning på att skriva böcker. Boken har en viktig plats i vårt samhälle.
Kritiker har oroat sig för att momssänkningen på digitala böcker ska innebära skärpt konkurrens för de tryckta böckerna, särskilt om ljudboksförlagen sänker priserna.
TT: Tror du att det kan bli en sådan effekt?
– Det beror på hur prisnivån utvecklas. Men om den fortsätter som tidigare så innebär det bara att fler och fler författare kan ha råd att skriva berättelser som kan distribueras både digitalt och fysiskt, säger Jonas Tellander.
TT: Så ni kommer inte att sänka priset?
– Det är vår ambition att inte sänka, så att prisnivån på digitala böcker inte konkurrerar ut den fysiska boken.
Fakta

Storytel fortsätter öka

Under första kvartalet 2019 ökade antalet abonnenter på Storytel med 44 procent till totalt 834300. Det första kvartalet 2018 hade man 577900 abonnenter.

Storytels marknadsandel på den svenska ljudboksmarknaden är cirka 80 procent.

Under 2018 ökade den totala försäljningen av böcker med 4,9 procent. Näthandeln på till exempel Adlibris och Bokus ökade med 5,8 procent. Digitala tjänster som innebär att man abonnerar på böcker som man oftast har under en begränsad tid, till exempel Nextory och Storytel, ökade med hela 33,4 procent.

I början av oktober 2018 enades EU:s finansministrar om att EU-länderna kan sänka eller helt ta bort momsen på e-publikationer. Sedan dess har finansdepartementet försökt definiera vilka typer av publikationer som ska räknas.

I dag är momsen på papperspublikationer 6 procent jämfört med 25 procent på digitala men digitalmomsen sänks alltså från den 1 juli 2019.

Gå till toppen