Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Malin Waak: Danska favoriterna Sort samvittighed gör teater vid kärlekens avgrund

Kärlek och katastrofer, lyckorus och leda. Teaterkollektivet Sort samvittighed åker känslomässig bergochdalbana genom parförhållandets faser.

”I et forhold” med Sort samvittighed spelas på Betty Nansen Teatret.Bild: Catrine Zorn
Teaterkollektivet Sort samvittighed är Danmarks darlings. Sedan de bildades 2007 har deras nationella framgångar varit enastående, och förutom att bli folkkära har de även fungerat som ett pågående bevis mot uttrycket ”Kvinde er kvinde værst”, som danskarna gärna svänger sig med.
Huruvida arbetsprocesserna för de här tio kvinnorna har byggt på ett starkt systerskap har jag ingen aning om, men det som presenterats på scen har konsekvent lutat sig mot andra kvinnors liv och produktioner. 2011 tolkade de Anne Linnets sånger i ”Hvid magi” och 2016 framförde de ett kollage av den danska författaren Tove Ditlevsens samlade verk i ”Tove! Tove! Tove!”. Med de två folkliga ikonerna trampade de upp en stig till danskarnas hjärta och båda föreställningarna tilldelades en Reumert – den mest prestigefyllda utmärkelsen man kan få i Teaterdanmark.
I sin tredje föreställning ”I et forhold” har de kastat sig huvudstupa in i en utredning om parförhållandets vara eller icke vara. Den här gången bygger föreställningen på litterära texter av kvinnliga danska författare. Tove Ditlevsen finns fortfarande med, men även Pia Tafdrup, Suzanne Brøgger, Karen Blixen och Inger Christensen.
Föreställningen har beskrivits som en hyllning till parförhållandet, vilket är en något förenklad beskrivning. De fem skådespelarna kastar sig runt på scenen i en utmattande bergochdalbana mellan lust, leda och lättare sinnessjukdom, konstfärdigt sminkade med mascaran rinnande ner för kinderna. De tvära kasten driver ickehandlingen framåt och karaktärerna invecklas istället för att utvecklas.
Igenkänningen är total – vi gör det igen och igen, livet igenom, och den som påstått att man ska använda hjärnan när det handlar om hjärtat kan gå och dra något gammalt över sig. För ”Kærligheden findes”, som Inger Christensen skriver i diktverket ”Alfabet” från 1981, ord som fungerar som föreställningens bevekelsegrund.
Den alltid lika underbart sardoniska Tove Ditlevsens bidrag lyder: ”Den du elsker er død og flad som en papfigur, for sådan er familjelivet”.
Bang! Så fick vi det på plats.
Jämfört med Sort samvittigheds tidigare föreställningar är ”I et forhold” mer högspänd och tydligt feministisk. Hade man manglat föreställningen genom ett Bechdeltest hade den visserligen förvandlats till stoft: allt handlar om kvinnor som pratar om män.
Hur som helst – kärleken finns, även om det efter Inger Christensens död 2009 har framkommit att det i det ursprungliga manuskriptet till ”Alfabet” inte alls stod ”Kærligheden findes” utan ”Katastroferne findes”. Och det gör de ju. Också. Det är nog meningen att de ska färdas så, tillsammans. Käckt i armkrok mot lyckorus och avgrunder.
”I et forhold” spelas på Betty Nansen Teatret i Köpenhamn t o m 25 maj.
Gå till toppen