Östersunds årsmöte utreds av förbundet

En medlem i allsvenska Östersunds FK har överklagat det extra årsmöte då Bo Ottosson valdes till ny ordförande efter brottsmisstänkte Daniel Kindberg, skriver Östersunds-Posten. Svenska fotbollförbundet utreder nu fallet.

Östersunds tidigare ordförande, brottsmisstänkte Daniel Kindberg, syns fortfarande flitigt på det herrallsvenska lagets matcher. Här i lördags hemma mot Häcken (1–1).Bild: Per Danielsson/TT
I fredags valdes Bo Ottosson till den allsvenska klubben Östersunds nya ordförande efter Kindberg, enligt valberedningens förslag.
Efter det extrainsatta årsmötet har en av ÖFK:s medlemmar överklagat utfallet, enligt Östersunds-Posten. Svenska fotbollförbundet utreder nu om allt har gått rätt till i valet av Ottosson som ny ordförande.
– I det aktuella fallet säger jag inget mer just nu. Men generellt kan jag konstatera att i alla ärenden som handlar om eventuella bestraffningar eller möjliga omprövningar av beslut, finns en självklar princip om att bägge sidor måste få komma till tals, säger förbundets chefsjurist Anders Hübinette till ÖP.
Enligt tidningen var flera av klubbens medlemmar upprörda under medlemsmötet där 100 personer var röstberättigade och där stora delar av A-lagets spelartrupp och ledarstab var närvarande. Även Daniel Kindberg, som avgick i december i fjol efter misstankar om ekonomisk brottslighet och som snart ska upp i tingsrätten, fanns på plats.
Hans Carlsson ersatte Kindberg tillfälligt som ordförande förra året. Ante Strängby stoppades som kandidat på grund av sina jobb inom kommunen, enligt TV4:s Fotbollskanalen.
Gå till toppen