Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Skåne är på väg in i en ny era där bilen inte längre är norm. Följer bilskam efter flygskam?”

Skåningarna vill göra kloka, hållbara val i sin vardag och resa smart. Skånetrafiken efterlyser nu modiga beslut för att möta den ökande efterfrågan så att ännu fler kan resa hållbart.
Det skriver Linus Eriksson, trafikdirektör vid Skånetrafiken.

Jag tror att vi är på väg in i en ny era. Varje dag görs 420 000 hållbara resor med Skånetrafiken, vars samtliga bussar och tåg är fossilbränslefria, skriver Linus Eriksson.Bild: Johan Nilsson/TT
På bara några månader har resmönstret i Skåne förändrats. Enligt Swedavia minskade antalet flygresenärer på Malmö Airport med 11 procent årets första fyra månader. Under samma period ökade resandet med kollektivtrafik i Skåne med 1,8 miljoner resor. Regionbusstrafiken runt Lund och Kristianstad ökade med 10 procent, stadstrafiken i Malmö med drygt 7 procent, och Pågatågen med 4 procent.
Är det en effekt av klimataktivisten Greta Thunberg? Jag kan inte se någon annan förklaring än att skåningarna börjar ta mer hållbara beslut. I decennier har bilen varit norm. Den har stått för frihet, självständighet och status. Konsekvensen är att 25 procent av städernas ytor tas upp av asfalt, parkeringsplatser och gator. Ytor som vi istället skulle kunna leva och umgås på. Enligt Naturvårdsverket står inrikestransporter för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Priset är global uppvärmning.
Jag tror att vi är på väg in i en ny era. Varje dag görs 420 000 hållbara resor med Skånetrafiken, vars samtliga bussar och tåg är fossilbränslefria. Oavsett vad som påstås i debatten har Skåne ett stort utbud av tåg och busstrafik som når långt över den politiska ambitionsnivån om tio dubbelturer per vardag för orter med minst 1 000 invånare. På orter som Åhus, Höganäs, Broby, Höllviken är efterfrågan så stor att Skånetrafiken kör buss mellan var 5–10 minut.
Vi på Skånetrafiken har bestämt oss för att bli bäst i världen på kollektivtrafik. Skälet är att Skåne har lägst sysselsättningsgrad i landet. En väl fungerande kollektivtrafik är en av de enskilt viktigaste faktorerna för att ändra på det. Kollektivtrafik möjliggör matchning mellan arbete, utbildning och boende utan att öka utsläppen. Det ger i sin tur konkurrenskraft, tillväxt och ökad skattekraft. En bilresa Helsingborg–Malmö ger lika mycket koldioxidutsläpp som 255 tågresor.
Kollektivtrafiknämnden har därför gett Skånetrafiken i uppdrag att utveckla trafik och kundbemötande såväl på landsbygden som i städerna. I höstas förstärktes trafiken på flera pendelstråk med fler bussavgångar. I juni införs ett nytt sätt att resa i Helsingborg med Helsingborgsexpressen. 2020 får Lund spårvagnar. I Landskrona, Trelleborg, Ystad och Malmö satsas på elbussar. Tjörnarp, Svedala, Västra Ingelstad är samhällen som växer tack vare Pågatågen. Lomma får samma möjlighet 2021.
För att resenärerna själva ska ta beslut om sina resor satsar Skånetrafiken på digitalisering. Idag går det att köpa en resa i appen med en zon som passar just den som ska resa. Något Skånetrafiken är först i världen med. Blir tåget eller bussen sen, visas i realtid var fordonet är och man kan prenumerera på pushnotiser för sin resa.
Men det räcker inte. Skånetrafiken kan varken möta skåningarnas efterfrågan på en hållbar vardag eller vara den tillväxtmotor som behövs om vi inte prioriterar:
• Att bygga bort de enkelspår som finns i Skåne och anlägga fyrspår Lund–Hässleholm. Inte i nästa planperiod, utan nu under 20-talet. Den skånska järnvägen är den hårdast trafikerade i landet och vi kan inte köra fler tåg. Det är snart 20 år sedan Öresundsbron och tio år sedan Citytunneln invigdes. Det är dags för nästa stora infrastruktursatsning för pendlarna i Skåne.
• Att i de större städerna ta bort biltrafik där de största busslinjerna går. En god framkomlighet är avgörande för punktlig och attraktiv busstrafik med hög kapacitet.
• Att ta bort gränskontrollerna på Hyllie som utgör en broms för den regionala tillväxten. Än idag, över tre år efter att de infördes, pendlar färre mellan Sverige och Danmark än tidigare.
• Att tillsammans med kommunerna utveckla landsbygdstrafiken till attraktivare lösningar. Att köra tomma bussar utan resenärer är inte miljömässigt eller ekonomiskt hållbart. Ju fler som reser kollektivt i städerna, desto mer kan vi satsa på landsbygden.
Skåne är på väg in i en ny era där bilen inte längre är norm. Följer bilskam efter flygskam?
Skåningarna vill göra kloka, hållbara val i sin vardag och resa smart. Skånetrafiken efterlyser nu modiga beslut för att möta den ökande efterfrågan så att ännu fler kan resa hållbart. Det gör skillnad för både klimatet och den skånska tillväxten.

Linus Eriksson

Linus Eriksson är trafikdirektör vid Skånetrafiken.
Gå till toppen