Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

EU-tullar pyspunka för Harley-Davidson

EU:s beslut att chockhöja tullarna på en rad amerikanska varor tycks ha prickat rätt. Enligt siffror från Eurostat har importen av de berörda varorna minskat med 30 procent.
– Vill man skicka en signal till USA så sker det alltid på konsumenternas bekostnad, säger Per Altenberg, ämnesråd på Kommerskollegium.

Importen av Harley-Davidsons motorcyklar har minskat sedan EU höjde tullarna på en rad amerikanska varor.Bild: Tony Dejak
Som svar på USA:s ståltullar mot EU höjde unionen i juni fjol tullarna på en rad amerikanska produkter – däribland Harley-Davidsons motorcyklar, jeans, amerikansk whiskey, apelsinjuice och frukostflingor – från 6 till 25 procent.
Enligt siffror från Eurostat minskade importen av varor från USA som omfattas av EU:s motåtgärder till Sverige i genomsnitt med 34 procent i värde under perioden juli 2018 till februari 2019 jämfört med motsvarande period ett år tidigare.
– Ur perspektivet vad man ville åstadkomma så fick det önskad effekt. Samtidigt är det en oönskad effekt utifrån svenska konsumenters perspektiv, säger Per Altenberg.
Bland annat minskade importen av amerikansk bourbon (majswhiskey) med 20 procent i värde under perioden juli 2018 till februari 2019 jämfört med motsvarande period ett år tidigare medan importen av amerikanska herrjeans minskade med 27 procent.
Värst drabbades dock importen av tunga motorcyklar – främst Harley-Davidson – som föll 65 procent i värde under samma period.
Steven Fröhlich, marknadschef för Harley-Davidson Nordic vill inte kommentera försäljningssiffrorna i enskilda länder, men skriver i ett mejl till TT att företaget ”under den närmast överskådliga tiden kommer att stå för denbetydande delenav EU:s strafftullar”.
Samtidigt säger han att de höjda tullarna innebär en enorm merkostnad för koncernen. ”Om kostnaden fördes över på kunderna skulle den resultera i omedelbara och långsiktiga negativa konsekvenser för företaget”, resonerar han, och tillägger att han ställer stort hopp till att EU och USA ska nå en överenskommelse och upphäva tullarna.
Antalet sålda HD-motorcyklar i Europa minskade under första kvartalet 2019 så smått, till 9 508 stycken jämfört med 9 716 stycken under samma period i fjol. Samtidigt minskade koncernens vinst före skatt till 170 miljoner dollar från 230 miljoner dollar i fjol.
En möjlig förklaring till att försäljningen ännu inte påverkats mer än så är att återförsäljare byggde upp ett lager innan tullarna trädde i kraft, säger Per Altenberg.
Harley-Davidson aviserade i fjol planerna på att flytta delar av produktionen från USA till andra delar av världen för att undgå EU:s strafftullar. Men de allra flesta HD-motorcyklar som säljs i Sverige tillverkas i USA. En mindre del byggs i Indien.
Gå till toppen