Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Tobias Lindberg: Låt Kastrup vinna och satsa på tåg.

Satsningar på flyget ger inget givet lyft.Bild: Johan Nilsson/TT
Stockholmsfixering ger en spricka i regeringen. Att färdplanen för Arlanda dröjer förvånar inte. De rödgröna enades under förra mandatperioden om att Mälardalens storflygplats ska bli ledande i Norden. Men frågan är om Miljöpartiet då insåg hur långt Socialdemokraterna är beredda att gå för att försöka nå målet.
När fjolåret summerades var Arlanda den nordiska huvudstadsflygplats som växt allra minst. Samtidigt stärkte danska Kastrup sin ställning som navet i nordisk flygtrafik.
I det läget vill S, enligt uppgifter till Aftonbladet i veckan, bygga ut Arlanda ännu mer än tidigare känt. Två nya landningsbanor planeras för att år 2040 kunna ta emot dubbelt så många resenärer som idag.
Som Miljöpartiet invänder går en sådan utveckling på tvärs mot de klimatpolitiska målen. Och om flygandet ändå ökar så mycket: Varför ska resenärerna välja just Stockholm?
De andra huvudstadsflygplatserna bygger också ut och Arlanda har knappast bäst chans att vinna racet. Dels är Stockholmsområdet inte Nordens folkrikaste region, dels ligger konkurrenterna bättre till geografiskt: Kastrup är närmare kontinenten, finska Vandaflygplatsen ligger fördelaktigare för rutter till Asien och norska Gardermoen har lämpligare läge för transatlantiska flygningar.
Varför då sätta sämjan i regeringen och åtskilliga miljarder kronor på spel? Rimligare vore att sluta tävla med Kastrup och fokusera på att bygga stambanor för höghastighetståg.
Gå till toppen