Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Taxibolag i Helsingborg först med elbil

I januari införskaffade Taxi Västra Skåne en elbil till sin verksamhet. Nu är tiden inne för ännu en.
– Marknaden kräver det, fler blir miljömedvetna, säger Ali Reza, Taxi Västra Skånes ägare.

Eltaxin har rullat i Helsingborg sedan i januari i år.Bild: Carolina Svensson
Valet att införskaffa den första eltaxibilen i början av året var ganska enkelt, tycker Ali Reza.
– Fler och fler blir mer miljömedvetna och jag är själv miljömedveten, säger han.
Enligt Nollzon – en ideell förening grundad av Vattenfall, IBM, Gröna Bilister, ABB och Sustainable Innovation, som arbetar för att öka intresset för elbilstaxi – är Taxi Västra Skåne det enda taxibolag i Skåne som kör med en elbil.
– Jag blev förvånad när jag fick veta det, säger Ali Reza.
De stigande bensinkostnaderna gör att han nu köper in ännu en elbil. Vilket märke det blir är ännu inte bestämt, men troligtvis en som har större räckvidd än den han har idag.
– Jag laddar den en gång per pass. Snittpasset är 20-25 mil. I stan klarar den 25 mil. Blandad körning 15 mil.
Kunderna som sätter sig i bilen känner inte till att den är eldriven, berättar Ali Reza. Men många påpekar att den är väldigt tyst. Det hörs inte ens att den är igång.
– Kraften kommer direkt i starten, inget slår en elbil där.
Även om det är dyrare att köpa in en elbil blir prisskillnaden mot en ny bil inte särskilt stor, tack vare regeringens bonus malus-system där bilar med låga koldioxidutsläpp premieras med en bonus på upp till 60 000 kronor, beroende på vilken bil man väljer.
– Och den kostar en tredjedel i drivmedel än vad bensinbilarna gör, säger Ali Reza.
Gå till toppen