Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Så tar du hand om ett dödsbo

När dödsbudet har sjunkit in och den värsta chocken lagt sig är det dags för de anhöriga att ta itu med det praktiska. Dödsboet ska ordnas upp. Det finns några fällor att se upp för, varnar experten.

Det är många praktiska saker för de efterlevande att ta hand om när någon har dött. Begravning måste ordnas inom en månad och bouppteckningen ska kommit in till Skatteverket inom fyra månader.Bild: Pontus Lundahl/TT
Plötsligt står man där, kanske i sällskap med sina syskon, och har ett dödsbo att ta hand om tillsammans med sorgen och alla de praktiska problem som uppstår när en människa dör. De flesta av oss har ingen rutin på detta, men de flesta råkar någon gång ut för situationen.
– Det allra första man ska göra är att ta hand om de som lever, som husdjur. Sedan kanske man vill tömma kylen rätt snart också, säger Carola Erixon Gyllenmyr på Familjens jurist.
Man bör också underrätta de som behöver få kännedom om dödsfallet. Men så är det också dags att rätt snart sätta i gång med pappersarbetet – räkningar fortsätter att komma, trots dödsfallet.
I och med att en person avlider så övergår den juridiska statusen för boet från en fysisk person till att bli en juridisk person, berättar hon.
– Det innebär att alla åtgärder ska vidtas gemensamt av dödsbodelägarna. Man ska akta sig för att kasta bort saker om inte alla är överens.
Det är nämligen rätt vanligt att arvingar gör så, berättar hon.
– På många äldreboenden har man väldigt kort tid på sig att tömma rummet, eftersom det är kö dit. Det måste ofta göras inom någon vecka. Då är det vanligt att den som tar på sig att göra det helt enkelt kör grejerna till tippen, utan att ha de andra dödsbodelägarnas medgivande. Men så får man egentligen inte göra om inte alla är med på det.
De flesta har olika abonnemang för exempelvis telefon, internet och kabel-tv som behöver avslutas rätt snabbt för att inte dra onödiga kostnader.
– Men en sak får man absolut inte säga upp. Hemförsäkringen måste vara kvar för boet.
Adressen för dödsboets post behöver också ändras.
–  Man kan adressändra hem till sig själv. Om en jurist ska sköta bouppteckningen kan man adressändra dit. Det kan till exempel vara bra om man är många dödsbodelägare. Man adressändrar den vanliga posten på adressändring.se, och Skatteverkets uppgifter hos dem.
För att kunna komma åt konton för att till exempel betala räkningar kan man be begravningsbyrån om ett vårdnadsintyg, som visar att man har hand om dödsboet. Då brukar banken tillåta att sådant som är adresserat direkt till dödsboet eller till den avlidne själva betalas, förklarar hon.
–  Men alla banker har olika regler och rutiner. Hos en del får man skicka iväg sina räkningar till ett särskilt ställe.
Fast först, innan räkningarna betalas, gäller det att kolla hur mycket pengar som finns i boet. Om pengarna inte räcker gäller det att se upp, förklarar hon.
– Begravningskostnader ska täckas allra först, de är prioriterade. Om pengarna i dödsboet inte räcker får de övriga fordringsägarna kliva åt sidan.
Om det är så att pengarna inte räcker till att betala räkningarna bör man ringa runt till fordringsägarna och be om anstånd.
Själva bouppteckningen måste göras inom fyra månader.
Fakta

Fyra månader för bouppteckning

Förutom att ordna med begravningen inom den lagstadgade tiden på en månad från dödsfallet finns också kravet att bouppteckningen ska ha kommit in till Skatteverket inom fyra månader. Den som inte hinner kan begära anstånd hos Skatteverket.

Bouppteckningen är en förteckning över boets tillgångar och skulder, och fungerar som en legitimationshandling för dödsboets delägare.

Källa: Skatteverket, Sverige auktoriserade begravningsbyråers hemsida.

Gå till toppen