Det kunde ha blivit ett skepp i guld. Det blev en kraftfull grön symbol för staden Helsingborg och för den här tidningen.
I snart 100 år har Sjöfartsgudinnan blickat ut över Sundet. Här är historien om hur hon kom till Helsingborg och hur hon blev en del av HD:s logotyp.

Bild: Johan Persson
Malte Sommelius föddes i Blekinge i mitten av 1800-talet och studerade så småningom i Lund. Där tjänstgjorde han också som teckningslärare och utvecklade ett stort konstintresse som skulle komma Helsingborg till del.
Annons
Sockerbruksfabrikören, riksdags- och lokalpolitikern och tidningsägaren Malte Sommelius ville gärna använda sina pengar för att smycka sin nya hemstad. Vid flera tillfällen beställde han konst som han själv betalade och sedan skänkte till staden.
Annons
Malte Sommelius står exempelvis bakom uppförandet av David vid Terrasstrapporna, gjord av Ivar Johnsson.
När Malte Sommelius närmade sig 70 tyckte han att ett bra sätt att fira födelsedagen vore att skänka ytterligare en staty till Helsingborg. Därför vände han sig till Carl Milles. De båda herrarna inledde en brevväxling och en vänskap utvecklades, vilket senare manifesterades i att Carl Milles formgav Malte Sommelius gravmonument på Donationskyrkogården.
Planen var från början att uppföra en staty i form av ett fartyg som gick för fulla segel, men konstnären Milles fastnade till slut för en vingförsedd kvinnofigur. Malte Sommelius såg en förgylld skapelse framför sig, men i ett av breven mellan Milles och Sommelius satte den förre ner foten när det gällde färgen: ”Jag tycker så förbaskat mycket om direktören och låter honom rå angående kapitalet men låt mig då rå om en så viktig sak som guldet.”
Grönt fick det bli och 1923 – tyvärr efter att Malte Sommelius avlidit – invigdes statyn som för övrigt kostade 90 000 kronor.
Konst och kulturintresset har sedan gått i arv i familjen Sommelius som ju i många år ägde och drev Helsingborgs Dagblad.
Det var också tidningen som skakade nytt liv i Sjöfartsgudinnan.
Strax före millennieskiftet gjordes en uppdatering av HD:s design och i samband med detta spånades det också kring logotypens utformning. En grupp med Zarah Lüsch, Eva Engwall, Cilla Nilsson och Anni Jädhe tog fram ett förslag inspirerat av internationell press där en symbol integrerades med tidningsnamnet. Och där och då blev Milles sjöfartsgudinna en del av Helsingborgs Dagblads varumärke.
Annons
Annons
I Sjöfartsgudinnan ryms delar av Helsingborgs identitet. Konstverkets tillkomst är, via familjen Sommelius, också intimt förknippad med tidningens historia.
För egen del tolkar jag dessutom statyns formspråk som en framåtriktad rörelse vilket beskriver det vi dagligen ägnar oss åt på tidningen väldigt väl.
Arv och framtidsutsikter i ett. Jag kan inte tänka mig en bättre symbol för Helsingborgs Dagblad.
Fotnot. Passa på att se Carl Milles-utställningen på Sofiero. Den öppnade bara häromveckan.