Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Åsa Sandell: Kejsarinnans nya kläder

På tisdag spelar Sverige sin första match i fotbolls-VM i Frankrike och för första gången har tröjorna i ett mästerskap utformats specifikt för damlagen. Åsa Sandell om varför det yttre faktiskt spelar roll.

Damlandslaget i fotboll laddar inför VM i fotboll.Bild: Niklas Gustavsson
Om fotboll är religion, är tröjan dess ikon. ”En av fotbollströjans stora förtjänster är ju att den pratar, den kommunicerar. Ett enda ögonkast räcker för att fylla huvudet med omedelbara associationer och känslor” skriver tröjsamlaren Erik Niva i boken "#jagärfotboll".
Det var i slutet av 70-talet som det blev populärt att bära sitt lags färger. Numera tjänar klubbar stora pengar på supportrar som vill ha sin favoritspelare på ryggen, eller hänga tröjan på väggen därhemma.
Fotbollskanaler och kvällstidningar upprättar listor över exempelvis de ”10 vackraste fotbollströjorna i fotbollshistorien” eller de ”15 vackraste italienska tröjorna”. Under herrfotbolls-VM 2014 visade Värmlands museum 150 av italienske krögaren Paolo Dipilatos samling på flera tusen tröjor.
Damernas kläder har, förstås, en annan historia att berätta. I många år har kvinnor spelat i för stora byxor och tröjor, sydda och anpassade för herrar.
Och ni minns väl det famösa försöket att popularisera sporten i Malmö? Det var 1995 som en galleriägare var beredd att sponsra MFF-damerna med en miljon kronor – om de spelade i bjällerprydda dräkter. Det blev aldrig något samarbete. Den tidigare Fifa-presidenten Sepp Blatter har också haft åsikter om damernas utseende. År 2004 föreslog han mer feminina kläder och tajtare shorts.
Fram till 2012 har landslagsspelarna inte fått ha sina efternamn på tröjorna, förutom i samband med mästerskapsmatcher. Och de har bara fått byta dem med motståndarna under VM-slutspelet. Annars blir det för dyrt.
När svenska landslagströjan lanserades inför Algarve Cup 2017 blev jag därför tämligen förfärad. Stjärnspelarna berövades då sina namn och reducerades till nummer i någon slags missriktad feministaktion. Istället för namn bar spelarna citat från kända kvinnliga förebilder på ryggarna. Fotbollförbundet och Adidas förklarade att de ville ”inspirera och motivera andra kvinnor att ta plats”. Gudrun Schyman, Zara Larsson, Gina Dirawi… Vem bestämde för övrigt vilka citat som var inspirerande? Tänk om en spelare haft exempelvis Margaret Thatcher som sin största förebild?
Landslaget kör på i samma stil inför stundande VM. Det är inte lika illa, men illa nog. På tröjan hyllas 48 kvinnor som spelarna själva valt. Foton av bland andra Alicia Vikander, Annika Sörenstam, Drottning Kristina och Tove Lo skapar ett bildkollage i tröjans siffra. Förebilder i all ära – men landslaget gör sig mindre än vad det är med dessa platta och plakatartade tröjbudskap. Till råga på allt godkänner Fifa inte tröjan. Under mästerskapet måste damerna alltså spela i en annan modell. Ridå. Vem vill köpa en tröja som spelarna inte har på sig på gräset i Frankrike?
Men internationellt är VM ett stilistiskt genombrott. För första gången sedan Nike och Adidas började jobba med dam-VM år 1995 har matchtröjorna utformats specifikt för damlagen – inte som en variant av männens kläder. En banal kamp, kan tyckas, men tröjan är en viktig symbol för identitet och lojalitet, och inte minst är tröjan fansens viktigaste fetisch. Enligt Nikes produktutvecklare Cassie Looker tog det tre år och mängder av fyrdimensionella kartläggningar av idrottskroppar för att få till passformen. Män vill gärna se ut som superhjältar, säger Looker till New York Times, medan kvinnorna vill känna sig professionella och bekväma. Urringningen på VM-dräkten är exempelvis ett mellanting mellan en rundad hals och v-ringat – tröjan kan med lätthet dras på och av över en hästsvans.
I fotbollens vagga England har damerna haft det tuffare än i exempelvis USA, Kanada eller Japan – länder där fotbollen inte är fullt så maskulint kodad. Men efter genombrottet i VM 2015, då England tog brons och mästerskapet för första gången sändes på BBC, har utvecklingen exploderat, även på klubbnivå.
Amerikanska Ali Riley flyttade från FC Rosengård till Chelsea förra året, efter sju år i Sverige. ”Man gör en helt annan reklam för sporten där borta. I supportershopen på Stamford Bridge (Chelseas hemmaarena på herrsidan) hänger till exempel damtröjorna bredvid herrtröjorna och barntröjorna. En sådan enkel sak får stor effekt”, sade hon till Expressen.
Tolv lag spelar i Damallsvenskan. Jag kollar in deras hemsidor och räknar till tre lag som säljer matchtröjor: FC Rosengård, Eskilstuna United DFF och Kopparbergs/Göteborg FC. När jag mejlar mitt lokala lag, KIF Örebro, skriver de att ”vi just nu ser över möjligheten att beställa hem matchtröjor.”
Jag svarar med en tumme upp. Jag är nämligen övertygad om att köpare finns: både bland supportrar och bland dem som vill visa sin sympati för en sport som ömsom smutskastas, ömsom tokhyllas, men sällan lämnar någon oberörd. Och förr eller senare kommer även damtröjan att vara ett åtråvärt samlarobjekt.
Gå till toppen