Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dödsolycka med elsparkcykel

Polisen lägger locket på om dödsolycka med elsparkcykel

Två veckor har gått sedan en 26-årig man dog efter att ha krockat med en bil när han åkte elsparkcykel. Polisen vill inte uttala sig om olyckan men söker vittnen till händelsen.

Klockan var runt 22.30 torsdagen den 30 maj när den 26-årige mannen kom körande nerför Tågagatan på en elsparkcykel. I korsningen med Drottninggatan krockade han med en bilist och skadades så svårt att han avled.
Olyckan utreds nu av polisen, som inte vill upplysa om hur utredningen fortlöper.
Frågor som om någon är misstänkt för brott, om det finns uppgifter om att någon kört mot rött ljus, om misstankar finns om att någon av de inblandade i olyckan var drog- eller alkoholpåverkad besvaras alla på samma sätt:
– Förundersökningssekretess råder, säger polisens pressinformatör Åsa Emanuelsson som inte heller vill svara på om det handlar om en smitningsolycka eller om bilisten som 26-åringen krockade med stannade kvar på olycksplatsen eller i efterhand givit sig till känna.
Flera polisförhör har hållits men polisen är angelägen om att komma i kontakt med personer med information om dödsolyckan.
– Vi söker vittnen till händelsen, säger Åsa Emanuelsson.
Parallellt med polisutredningen pågår en utredning vid Transportstyrelsen. En av frågorna som ska utredas efter dödsolyckan är vilka trafikregler som ska gälla för elsparkcyklar. I dag klassas fordonet som cykel men röster har höjts för att samma regler ska gälla för elsparkcyklar som för klass 2-mopeder eller att eldrivna enpersonsfordon ska ges en egen klassificeringsgrupp.
Gå till toppen