Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Gripande framföranden av Weinbergs musik

Staffan Storm hör en symfoni tillägnad offren i Warszawas getto.

Mirga Grazinyte-Tyla.Bild: Mirgagraznytetyla.com

Mirga Grazinyte-Tyla, Gidon Kremer

KLASSISKT. Weinberg symphonies nos 2 & 21/ Mirga Grazinyte-Tyla

Intresset för Mieczyslaw Weinbergs musik tycks glädjande nog ständigt växa. Liksom flera av hans samtida sovjetiska kollegor hade han en karriär som innebar både förkastande som uppmuntran från regimen sida. Under den antisemitiska vågen i början av 50-talet arresterades han, men frigavs efter Stalins död. Under de följande åren framfördes Weinbergs musik av de ledande sovjetiska musikerna, men utan att det då ledde till något genombrott i väst trots hans rika, högkvalitativa produktion.
Nu presenterar den unga litauiska dirigenten Mirga Grazinyte-Tyla två av tonsättarens symfonier på sin Deutsche Grammophon-debut, nr 2 för stråkorkester, komponerad vid andra världskrigets slut, och nr 21 som skrevs i början av 90-talet och blev ett av hans sista verk. Medan den tidigare symfonin är ljusare till sin karaktär så är det senare verket, med underrubriken ”Kaddish”, betydligt tyngre. Symfonin är tillägnad Warszawa-gettots offer och rör sig genom mörka, sammansatta musikaliska landskap mot sin egen gradvisa upplösning. Grazinyte-Tylas djupa engagemang i musiken är uppenbar och hon leder både stråkorkestern Kremerata Baltica och sin egen City of Birmingham Symphony Orchestra i gripande framföranden av båda verken.
Gå till toppen