Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Fotboll: VM 2019

Fotboll på storbildsskärm på Sundstorget – men först vid slutspel

Sveriges matcher i fotbolls-VM kommer att visas på storbildsskärm på Sundstorget. Men först när man nått slutspelet.

När Sverige nått slutspel finns chans att se helsingborgaren Caroline Seger och de andra landslagsspelarna på storbildsskärm på Sundstorget.Bild: STEPHANE MAHE
Staden väntar bara på ett polistillstånd, vilket är en formalitet. Och så väntar man på att Sverige ska gå vidare till slutspel, vilket också ska vara en formalitet.
Av fyra lag i gruppen går två vidare och eftersom Sverige besegrade Chile i första matchen räcker det att man besegrar Thailand på söndag. Eller USA nästa vecka. Men med största sannolikhet blir det klart redan på söndag.
Skälen till att man väntar till slutspelet är två. Dels pågår gruppspelet i mer än en vecka och det kostar en hel del att hyra utrustningen, dels vill man att det ska locka mycket folk.
– Vi vill samla mycket folk och att det ska bli en bra stämning, säger Helen von Platen som är evenemangsansvarig i Helsingborg.
Chansen att locka folk ökar i slutspelsmatcher, för då är rena utslagsmatcher. Vinna eller försvinna. Som mest blir det fyra matcher i slutspelet för Sverige och då hamnar totalsumman för fotbollssatsningen på Sundstorget någonstans mellan 200 000 kronor och 520 000 kronor.
– Eftersom vi inte säljer biljetter till matcherna så går det inte att säga hur mycket det kostar oss. Om det är fint väder kommer det antagligen många åskådare och då behöver vi ha fler vakter och fler bänkar, säger Helen von Platen.
Som tillägger att hon hoppas på fint väder och att Sverige går långt i VM.
Åttondelsfinalerna spelas mellan 22 och 25 juni. Kvartsfinalerna mellan 27 och 29 juni, semifinalerna 2 och 3 juli, match om tredje pris 6 juli samt finalen 7 juli.
Intresset att visa Sveriges matcher på barer och krogar har varit ganska klent, trots att laget tillhör världstoppen.
1500 verksamheter över hela landet tecknade visningsavtal för att visa herrarnas fotbolls-VM för sina gäster ifjol, vilket var en rekordsiffra. Inför damernas fotbolls-VM är det mindre än 100.
"Damlandslaget slog sitt eget publikrekord på Friends Arena nu inför VM och de är ju väldigt formstarka så vi hade helt klart hoppats på ett större intresse. Inte minst för damfotbollens skull”, säger Maria Sörnell, marknadschef på Canal Digital i ett pressmeddelande.
Canal Digital räknar dock med att fler restauranger och barer hör av sig och tecknar visningsavtal om Sverige går vidare till slutspel.
I Helsingborg finns två restauranger som visar VM – Harrys och O´Learys.
Gå till toppen