Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Direkt från varvet till Köpenhamn

Le Dumont d'Urville är det senaste nybygget i det snabbaste växande segmentet inom kryssningsindustrin – expeditionskryssningar.

Le Dumont d'Urville till kaj vid det norska varvet Vard Søviknes i Ålesund.Bild: Compagnie du Ponant
På måndagsmorgonen, strax efter klockan nio, väntas det franska lyxjaktsrederiet Compagnie du Ponants nybygge Le Dumont d'Urville passerar Helsingborg/Helsingör. Hon går direkt till Köpenhamn från det norska varvet Vard Søviknes i Ålesund.
Le Dumont d'Urville vid det norska varvet VARD Søviknes i Ålesund.
Fartyget kostade drygt 90 miljoner euro att bygga. Skrovet byggdes på Vards shipyards i rumänska Tulcea och färdigställdes därefter i norska Ålesund.
Den stor nyheten ombord på Le Dumont d'Urville är "Blue Eye", en undervattenslounge som ligger två till tre meter under vattenlinjen och är integrerad i fartygets skrov. Passagerarna har undervattensutsikt genom två ögonformade fönster som är 1,6 gånger 3,4 meter. Livebilder av det omgivande marina livet projiceras på digitala skärmar som "tapeter" i rummet.
Ljud från det omgivande havet överförs via hydrofoner som har en räckvidd på fem kilometer. Loungen är även utrustad med "body listening sofas" som vibrerar diskret för att passagerarna ska kunna uppleva havsrytmen.
"Blue Eye", undervattenslounge.
Fartyget har sex däck, fyra för passagerare, och det finns plats för 184 gäster i 92 sviter. Besättningen uppgår till 110 personer och fartyget är på 9 900 brutto, 131 meter långt, 18 meter brett och har ett djupgående på 4,5 meter. Kryssningsfarten är 18 knop.
Standardsvit på Le Dumont d'Urville.
I år får kryssningsbranschen elva nya expeditionsfartyg och de närmaste tre åren kommer ytterligare 17 nya skepp till branschens utbud av specialdesignade expeditionsfartyg och år 2022 väntas det finnas 108 fartyg i drift. Nybyggena skiljer sig från de äldre på det sättet att de har en högre isklass och dessa fartyg är specialiserade för att göra expeditioner till de mest avlägsna arktiska destinationerna.
Den nio dagar långa jungfrukryssningen som startar på måndagskvällen från Köpenhamn har St: Petersburg som det huvudsakliga målet. Först besöks Tallinn och sedan väntar tre dagar i St:Petersburg innan man går till Helsingfors och Visby. Kryssningen avslutas den andra juli i Stockholm. Prisbilden för denna exklusiva "allt ingår i priset" kryssning ligger på mellan 5 025 och 15 048 euro per person i delad svit, och den är slutsåld.
På kryss i Sundet 24 – 30 juni

Fler kryssningsfartyg i veckan

Tidsangivelserna är cirkatider då fartygen beräknas vara i höjd med Helsingborg. Listan är inte komplett och ändringar kan förekomma.

Sydgående

Måndag

04.30 Zuiderdam, 81 769 brutto, 291 meter, 2 272 passagerare.

05.30 Aurora, 76 152 brutto, 270 meter, 1 878 passagerare.

05.30 Marnella Explorer, 76 998 brutto, 260 meter, 1 924 passagerare.

09.30 Le Dumont-D'urville 9 900 brutto, 131 meter, 184 passagerare.

Tisdag

02.30 Norwegian Getaway

06.00 Viking Sea, 47 842 brutto, 227 meter, 930 passagerare.

Onsdag

05.30 Serenissima, 2 598 brutto, 82 meter, 107 passagerare.

07.00 Explorer of the Seas, 138,194 brutto, 311 meter, 3 114 passagerare.

Torsdag

05.30 Silver Spirit, 39 519 brutto, 211 meter. 608 passagerare.

Lördag

05.30 Zenith, 47 255 brutto, 208 meter, 1 774 passagerare.

06.00 Costa Favolosa, 113 216 brutto, 290 meter, 3 780 passagerare.

06.30 MSC Poesia, 92 627 brutto, 294 meter, 2 550 passagerare.

Söndag

05.30 Columbus, 63 500 brutto, 247 meter, 1 856 passagerare.

06.30 MSC Meraviglia, 171 598 brutto, 316 meter, 5 714 passagerare.

Nordgående

Måndag

18.30 Zuiderdam.

18.30 Marella Explorer.

19.30 Aurora.

Tisdag

18.30 Norwegian Getaway.

Lördag

19.00 Costa Favolosa.

21.30 Zenith.

23.30 Azamara Journey 30 277 brutto, 181 meter, 694 passagerare.

Söndag

17.30 Columbus.

19.30 MSC Meraviglia.

Gå till toppen