Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Ta in den siffran så ska du nog se att din flygskam börjar lätta

Att sluta flyga inrikes i Sverige är inte lösningen på klimathoten och inte heller ett särskilt stort steg på vägen mot en lösning. En stor del av inrikesflyget trafikeras av turbopropflygplan som inte berörs av höghöjdseffekt och använder sig av så lite bränsle som cirka 0,5 liter per passagerarmil, enligt flygbolaget BRA. Det skriver Simon Ericson.Bild: Stina Stjernkvist/TT
Det finns ett mycket enkelt svar på frågan hur man botar flygskam och epidemin som den skapat. Även i de mest svåra fallen som bakåtsträvare, svenska tågbolag och miljörörelser är det lätt. Håll dig till fakta.
Antalet personer i vårt avlånga land som självdiagnostiserat sig med flygskam har av allt att döma ökat lavinartat det senaste året. Detta efter att hypokondriker, läs flygmotståndare, för över sin egen klimatångest i panik på hela Sverige med flyget som symbol för världens undergång. När man gjort detta har dock en vital del glömts bort. Att hålla sig till fakta.
Att flyga inrikes i Sverige har minskat och det har varit ett av de tydligaste symptomen på flygskammen. Människor som uppenbarligen inte inser vad som måste göras för att rädda klimatet väljer i panik att sluta flyga, både inrikes och utrikes, men paniken borde egentligen bli större genom att sluta flyga och exempelvis fortsätta använda internet som står för 4 procent av världens utsläpp enligt energuide.be, mer än flyget! Aj då, den tog hårt på hypokondrikerna. Eller fortsätta att bidra till utsläppen från klädindustrin och sätta sig på ett dieseltåg genom Europa i tron att man gör klimatet en tjänst. Detta är resultatet av när människor som själva drabbas av dåligt samvete, panik och flygskam tillåts ställa och styra över debatten i Sverige.
Klimatet mår inte bättre av det.
Det svenska inrikesflyget står för 3 procent av växthusgasutsläpp av de svenska inrikestransporterna och har minskat med drygt 20 procent sedan 1999 enligt Naturvårdsverket. Genom flygskatten och flygskam har man marginellt lyckats bidra till att denna lilla del minskat utsläppen något. Det är dock viktigt att komma ihåg, att bara för att antalet passagerare minskar så minskar inte antal flygningar i samma takt.
Att sluta flyga inrikes i Sverige är inte lösningen på klimathoten och inte heller ett särskilt stort steg på vägen mot en lösning. En stor del av inrikesflyget trafikeras av turbopropflygplan som inte berörs av höghöjdseffekt och använder sig av så lite bränsle som cirka 0,5 liter per passagerarmil, enligt flygbolaget BRA. Att jämföra detta med bil är dessutom helt rimligt då det i genomsnitt, enligt Naturskyddsföreningen, sitter drygt en person i varje bil som körs på vägarna, och vad ligger bilens förbrukning på då?
Den svenska flygbranschen står, trots sin förhållandevis lilla del av människans klimatpåverkan, fast vid att utsläppen måste minska, vilket är rimligt. Det finns otaliga exempel på initiativ från flyget där utsläppen kan minskas redan idag med dagens teknik. Ett exempel är biobränsle som enligt den finska tillverkaren Neste minskar utsläppen med 85 procent jämfört med vanligt flygbränsle. Biobränsle från Neste används idag på ett flertal flygplatser i Sverige som Arlanda, Landvetter, Halmstad och Bromma.
Om vi lyckas vidga perspektivet något, trots epidemin som råder, så står hela världens flyg för 3,5 procent av världens klimatpåverkan enligt Luftfartsverket. Bara ta in den siffran för en stund så ska du nog se att din obefogade flygskam börjar lätta. Att hypokondriker får bestämma vad som är rätt och fel i en debatt där fakta får stå bakom till förmån för tro, ilska och personligt tyckande är fel och har skapat en epidemi i landet med ytterst minimal positiv påverkan på klimatet.
Det är dags att sjukdomen flygskam och att klimatförändringarna tas på allvar, men för att det ska ske måste hypokondriker som för över sina egna problem på ett helt land genom symbolhandlingar stoppas till förmån för kraftfulla och på riktigt verkningsfulla handlingar som flyget i Sverige nu försöker att göra, men det är svårt att arbeta ensam i motvind.

Simon Ericson

Gå till toppen