Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Thomas H Johnsson: Bjärehalvön är lockande som en sagovärld i Mikael Bertmars foto

Kreativa experiment och en inbjudande öppenhet. Mikael Bertmars fotografi på Galleri Moment är sällsamt balanserat, befriat från perfektion.

Mikael Bertmar, "Into the green".Bild: Mikael Bertmar

Mikael Bertmar

Vandring i poetiska landskap. Galleri Moment, Ängelholm. Pågår t o m 13/7.

Det här är en kulturartikel. Analys och värderingar är skribentens egna.
Det är uppenbart att Mikael Bertmars fotografi är sprunget ur måleriet. På kortväggen ut mot Stortorget i Ängelholm hänger tre färgstarka naturstudier med en ton som svävar på gränsen mellan verklighet och dröm. Svartvita mellanformatsnegativ – kopierade på färgpapper, monterade på dibond och fixerade på rostiga stålplåtar – lyfter motiven från väggen: flyktiga som en fantasi.
Kreativa experiment och en resistens mot fotografiska manualer genomsyrar utställningen "Vandring i poetiska landskap" på Galleri Moment. Stundtals arbetar Bertmar med fotomontage och fiktiva verkligheter. Men den avgörande skillnaden gentemot den aktuella Björn Persson-utställningen på Dunkers är att det inte har skett i lönndom. I serien ”Penetralis provincia” sammanfogar Bertmar en småbildsdia av en badande tiger på Kolmårdens djurpark och hästar fotograferade vid Hovs Hallar med en bakgrund hämtad från trakterna kring Västra Karup. Sammantaget ger verket ett smått surrealistiskt uttryck där det inte finns någon som helst tvekan över att det är en konstruktion, en manipulation.
Öppenheten stärker konstnärskapets trovärdighet och bjuder in betraktaren till engagemang och personliga tolkningar. Tyvärr fick inte ”Penetralis provincia” plats i helheten på Galleri Moment. Rummets interiör och dynamik har fått avgöra det slutgiltiga urvalet.
Men utställningens tvetydiga tolkning av landskapen kring Bjärehalvön och Hallands Väderö är ändå gestaltningens kärna – det är odramatiskt och befriat från perfektion. En invändning är att några av utställningens printar dragits upp onödigt stort. Fotografier blir sällan bättre i större format, möjligen mer iögonfallande. Här skär de sig mot de lågmälda mindre verken och ger helheten en oavsiktlig fokusförskjutning.
I den mjukt softade serien ”Oasis/Mirage” har Bertmar belyst mörkrumspappret genom dess baksida, vilket skapar en simulerad ytstruktur och framkallar en svårdefinierbar personlig reproduktion: är det en gouache? Ett fotografi? Det spelar ingen roll. Det är sällsamt balanserat. Och lockande som en sagovärld.
Gå till toppen