Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hyresgäster utelåsta under strömavbrottet

När strömmen gick under torsdagskvällen slogs också det elektriska passersystemet till porten på ett av Landskronahems fastigheter ut. Och ute i regnet stod Josefine Johansson och kunde inte komma in.

Enligt Landskronahem ska det elektroniska låssystemet ha ett reservbatteri som går igång vid strömavbrott. Men inte i Josefine Johanssons fastighet. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.Bild: Kristian Nilsson
Josefine Johansson var en av de som kanske drabbades allra värst när stora delar av Landskrona var strömlöst under torsdagskvällen.
Hon blev nämligen stående utomhus, i regnet, utan möjlighet att komma in genom porten till huset på Artillerigatan.
– Jag hade gått en kvällsrunda med hunden, och när jag kom tillbaka så fungerade inte taggen, berättar hon.
Inte heller lyckades hon komma i kontakt med Landskronahems jourtelefon.
– När jag ringde dit behövde jag ange mitt kundnummer. Men det är ju inte någonting man kan i huvudet. Jag har vänner som försökte ringa åt mig också, men de möttes av samma meddelande, berättar hon.
Som tur var kom hennes sambo hem med bilen, så de kunde i alla fall komma undan regnet. Men de blev sittandes i närmare två timmar innan strömmen var tillbaka.
– För oss var det väl mest irriterande. Men tänk om man hade gått ut för att slänga soporna eller nåt, och kanske lämnat ett barn inne. Då hade man ju fått panik, säger hon.
På Landskronahem känner man inte till händelsen, men fastighetschef Patrik Karlsson lovar att kolla upp vad som har hänt.
– Normalt sett ska det vara ett reservbatteri i passersystemet som går igång vid strömavbrott. Vi måste kunna lita på att det funkar, så jag ska absolut se till att låsen undersöks, säger han.
Varför har hyresgästerna inte nyckel till porten?
– Det finns flera aspekter, men de främsta orsakerna har med säkerheten att göra. Bland annat är det lättare att spärra en borttappad tagg än att byta ut låset när en nyckel försvinner, säger han.
Vad gäller journumret är Patrik Karlsson ännu mer fundersam.
– Man ska inte behöva uppge något kundnummer där, utan det ska gå fram direkt. Frågan är om hon har ringt rätt nummer, säger han och fortsätter:
– Men jag ska givetvis kolla upp det också.
Enligt Landskrona energi var det en utslagen högspänningskabel som låg bakom strömavbrottet som inträffade strax innan klockan 20 på torsdagen. Totalt stod omkring 1 000 hushåll i Landskrona utan ström, och drygt 1 500 blev av med fiberanslutningen.
– Just där det här felet låg är det en stor knutpunkt för vårt fiber, vilket gjorde att fler områden blev av med internetanslutningen, säger Landskrona energis vd Johan Holmstedt.
Klockan 23.37 meddelade Landskrona energi att alla hushåll hade fått tillbaka elen. Vid 08.22 på fredagen var även internetproblemet löst.
– Skulle man inte ha fått tillbaka sin fiberanslutning än så testa att starta om fiberterminalen. Hjälper inte det så får man vända sig till sin internetleverantör, säger Johan Holmstedt.
Gå till toppen