Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debattinlägg: ”Komplettera tågtrafiken över Öresund med reguljär busstrafik.”

Dagens så kallade ersättningsbussar är så undermåliga att de måste ingå i en medveten strategi för att lura i resenärerna att bussar passar mycket sämre för brotrafik än de faktiskt gör. Det skriver Uffe Palludan, framtidsforskare.

Det finns bara ett spår i vardera riktningen på Öresundsbron. Så varje gång det blir problem bryter hela tågtrafiken ihop. Ett bombhot vid en busshållplats eller en buss med motorstopp får aldrig lika omfattande konsekvenser, skriver Uffe Palludan.Bild: Lars Brundin
Juni var en helvetisk månad för alla som reser med tågen över Öresund, alltså främst pendlarna och de som ska till eller från Köpenhamns flygplats Kastrup.
Gång efter annan, nästan dagligen, har tågsystemet klappat ihop. Det har varit bombhot på Malmö Central, ett antal nedrivna kontaktledningar, ett tåg som gick sönder på Pepparholm och ett på bron, en påkörning, diverse spårarbeten och så gott som dagliga signalfel. När tågen väl rört sig, har långsammare tåg legat framför och orsakat förseningar.
Informationen som passagerarna fått om orsakerna är nog korrekt, men det finns ett jättestort men, – varenda försening beror på samma sak: spårbundenheten och spårens begränsade kapacitet.
Det finns bara ett spår i vardera riktningen över Sundet. Så varje gång det blir problem bryter hela tågtrafiken ihop. Ett bombhot vid en busshållplats eller en buss med motorstopp får aldrig lika omfattande konsekvenser. Andra bussar kan enkelt köra om eller förbi. Det kan inte tåg.
Tågtrafiken bör därför kompletteras med reguljär busstrafik så att passagerarna har ett alternativ när tågen står stilla. Dagens så kallade ersättningsbussar är så undermåliga att de måste ingå i en medveten strategi för att lura i resenärerna att bussar passar mycket sämre för brotrafik än de faktiskt gör.
Hyllie till Kastrup med buss tar femton minuter. En buss kan i teorin göra två returresor i timmen. Sex bussar räcker till femminuterstrafik. Gratis blir det inte, men i jämförelse med vad det kostar att anlägga och driva järnvägar, kostar bussystem försvinnande lite. Så lite att de kan finansieras med böterna som tågbolagen tvingas betala när trafiken inte fungerar.
Bussar över bron var femte minut innebär att sydsvenskar aldrig mer behöver oroa sig för att missa planet på grund av försenade tåg. Pendlarna får en snabb länk till Köpenhamns metro, som i en nära framtid utvidgas med sjutton nya stationer. Eftersom både bussarna och tågen går så ofta behöver det inte ta mer än i genomsnitt 2-3 minuter att byta mellan dem. Det bygger på att resenärerna får busshållplatser med slutna väntsalar invid motorvägen och rulltrappor som direkt förbinder buss och metro på CPH Airport. Bussarna ska ha plats för flygpassagerarnas bagage, vilket talar för elbussar eftersom de inte har dieselbussarnas utrymmeskrävande motorer.
Att det inte redan finns ett bussystem beror uteslutande på att DSB, den danska järnvägen, när det gäller bron och övriga Danmark använt alla sina maktmedel för att förhindra busstrafik, även där den är bäst för samhället. Men när DSB nu inte längre ska sköta trafiken över bron öppnar sig plötsligt ett möjligheternas fönster som innebär att även resenärernas behov kan tillgodoses.

Uffe Palludan

Översättning: Karen Söderberg
Uffe Palludan är framtidsforskare och har i många år arbetat med problem som rör Öresundsregionen samt med trafikpolitiska frågor. Han bor idag i Malmö.
Gå till toppen