Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Virve Ivarsson: Flygsubventioner bromsar tåget.

Det behöver bli ännu lättare att ta tåget.
Allt fler resenärer i Sverige väljer tåget framför flyget. Försäljningen av tågluffarkort ökade med 100 procent under förra året. Och under 2019 års första kvartal ökade tågresorna med 8 procent jämfört med förra året, samtidigt som flygresorna minskade med 5 procent.
Men i helgen kom nyheten att antalet sista minuten-bokningar av flygresor trots det ökar i sommar jämfört med föregående år.
En av huvudorsakerna till att tågresandet ökar och flygandet minskar bland svenskar tros vara en ökad klimatmedvetenhet. Den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPCC visar att om vi ska kunna undvika de mest katastrofala följderna av en varmare planet måste uppvärmningen begränsas till maximalt 1,5 grader.
Och för att lyckas med det behöver varje individ minska sina koldioxidutsläpp till i princip noll. Samtidigt som de flesta av oss idag släpper ut 10–11 ton växthusgaser om året.
Ett sådant behov rimmar illa med att flyga då svenskarnas flygande har lika stor klimatpåverkan som Sveriges totala privatbilism, som är Sveriges största territoriella källa till koldioxidutsläpp.
Och att du kan åka tåg 74 000 gånger Stockholm-Göteborg och släppa ut lika mycket koldioxid som om du åker flyg samma sträcka. Reser du med tåg utomlands gäller det att undvika dieseltåg men gör du det så släpper din tågresa ut mellan en fjärdedel och en tiondel så mycket som en flygresa.
Så varför fortsätter många att flyga?
Enligt en rapport som IVL Svenska miljöinstitutet tagit fram som fokuserat på beteendeinsatser inriktade mot hållbar konsumtion är det för att få människor att ändra beteende viktigt att få dem att uppleva det nya beteendet som enkelt, och att de känner att de kan få hjälp på traven i omställningen.
Men i dag är det onödigt krångligt att boka tåg till utlandet. Det går inte att göra via SJ och de fysiska återförsäljningsställena är få. När jag har bokat tågresor till andra länder har det lättaste varit att åka till Hovedbanegården i Köpenhamn och boka allting därifrån efter att ha kollat resrutten på Deutsche Bahns hemsida och priserna på interrail.se. Men hur logiskt är det?
I det sammanhanget är det välkommet att regeringen i veckan ger Trafikverket i uppdrag att utreda förutsättningarna för att upphandla nattågstrafik med avgångar mellan Sverige och ett antal storstäder i Europa. Och att myndigheten Trafikanalys ska se om och hur det kan göras lättare att boka utlandsresor med tåg.
Men Erik Lundberg, forskare på Centrum för turism vid Göteborgs universitet, menar att det faktum att svenskarna fortsätter att flyga även kan bero på att flygresorna är så billiga.
Och att de kan vara det beror bland annat på att flygfotogen och flygbensin vid yrkesmässig luftfart är undantagna från energiskatt, att internationella resor av alla slag är momsbefriade, att inrikes flygresor har nedsatt moms och att regeringen ger driftsstöd till privatägda flygplatser som går med förlust.
Politiker som verkligen vill se till att tåget ska kunna konkurrera med flyget vad gäller utlandsresor bör därför se över subventionerna till flygtrafiken. Mer pengar hade däremot kunnat läggas på att stimulera till fler klimatsmarta resor med tåg.
Gå till toppen