Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

De lär unga att programmera i Höganäs

Barn fick skapa sina egna äventyrsspel när Höganäs kommun bjöd in till två dagar med datorprogrammering.

Tioårige Alve Dahlin från Hällefors passar på att lära sig spelprogrammera under semestern i Höganäs. Han får guidning av ledaren Alexander Piirainen.Bild: Isabel Aguilar
På torsdagsförmiddagen flödar fantasin inne på Eric Ruuths kulturskola i Höganäs. Under två dagar anordnas en gratis snabbkurs i datorprogrammering.
19-årige Alexander Piirainen, från det ungdomsdrivna företaget Hemkodat, visar deltagarna hur man skapar sitt eget dataspel.
– Det gäller att ha en idé och lite fantasi. När de kommer hit vet de kanske först inte vad de vill göra men då brukar man tänka på vilka spel man spelat förut, som man tycker är bra. Då kan man få inspiration. Att programmera är inte så svårt egentligen, säger han.
Filip Horonez har varit med bägge dagarna under programmeringskursen.Bild: Isabel Aguilar
Någon som tycker det är lite klurigt är tioårige Filip Horonez från Höganäs.
– Jag har provat lite hemma själv men det är inte så enkelt. När man programmerar kan inget vara nästan rätt utan allt måste vara precis, annars funkar det inte, säger han.
Han håller på att ge liv åt ett äventyrsspel där huvudkaraktärerna Pico och Nano hittar en grej som faller från himlen.
– Det gäller att skapa något som har en jättebra historia som många kan spela och som inte kostar pengar. Det bästa med att programmera är att du kan göra vad du vill.
Deltagarna i kursen lär sig att koda i programmet Scratch.Bild: Isabel Aguilar
Om Filip Horonez själv får välja vilket datorspel han tycker är bäst så svarar han säkert:
– Fortnite! Det är roligt och gratis.
Mittemot honom sitter tioårige Marlon Berg. För honom är det ett annat spel som gäller.
– Jag tycker att Kerbal space program är roligt. Det är ett rymdspel där man kan bygga raketer, snurra runt och se från alla håll.
Filip Horonez och Edvin Dahlén hjälps åt att skapa ett äventyrsspel.Bild: Isabel Aguilar
Gå till toppen