Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Marx hade fel: religion är ett opium bara för metalpubliken

Jonn Palmér Jeppsson sjunker in i Batushkas liturgi-metal.

Bild: batushkaofficial.com

Batushka

METAL. Hospodi.

Sa någon att religion är opium för massorna? Nej, snarare för black metal-scenen. På senare år har få band nått ut så brett som polska Batushka, vars debut ”Litourgiya” erbjöd en förförisk blandning av skickligt genrehantverk och maffiga kyrkokörer. Tyvärr gick det så bra – massor av festivalspelningar, förbandsgig med Ghost – att de två grundarna blev osams och hamnade i domstol.
För någon månad sedan gav gitarristen Krzysztof Drabikowski ut det han menar är nästa riktiga Batushka-album, ”Панихида”, i all tysthet på Bandcamp. Det är ljudet av en musiker som borde nöja sig med att vara en suverän gitarrist och sluta envisas med att själv är bäste dräng.
”Hospodi” är sångaren Bartłomiej Krysiuks anspråk på varumärket. Han har stora skivbolaget Metal Blade i ryggen, samt vett att låta utomstående hjälpa till med låtskrivande och trumspel. Det hörs. Låtarna är snyggare och rockigare än på debuten, samtidigt som de vemodigare partierna målar upp bilder av svältande, gudsfruktande bönder. De dramatiska kontrasterna är så tilltalande att jag undrar om jag egentligen sitter och njuter av black metals svar på Era.
Gå till toppen