Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Hur kan Postnord höja portot och samtidigt försämra servicen?

En gång tog en papperslapp i kuvert en månad på sig från en förort till en annan, jag kan undra var den höll hus under tiden. skriver Henrik Scheutz.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Sedan Postnord bildades för exakt tio år sedan har skandalerna avlöst varandra. Samtidigt som det redan höga portot har chockhöjts har servicen försämrats.
För två år sedan höjdes portot till orimliga 7 kronor, och utrikesportot upp till 50 gram chockhöjdes till 21 kr. Blott nio månader senare kom nästa stöt: 9 kronor, vilket borde varit ett dåligt skämt.
Det har blivit väldigt kärvt för främst privatpersoner och föreningar, inte undra på att det skickas färre försändelser. Jag älskar att skriva brev, men nu har jag tvingats att dra ner på det, och har slutat med frimärkssamlande.
Flera gånger har jag råkat ut för att försändelser inte kommit fram, eller kommit fram efter först 3-4 veckor, vilket gjort mig orolig. En gång tog en papperslapp i kuvert en månad på sig från en förort till en annan, jag kan undra var den höll hus under tiden.
Detta är förvisso väldigt lindrigt jämfört med vad många andra råkat ut för. Under knappt ett år försvann 18 000 paket och 4 000 blev skadade, dessutom är det omfattande stölder. Trots detta sade chefen Peter Hesslin att "Postnord gör ett fantastiskt bra jobb".
Till råga på allt försämras servicen betydligt nu då tömningstider ändras. Lådor som tömts klockan 18 töms från och med den 1 juli redan klockan 16, och en del som tömts klockan 17 redan klockan 13, eller till och med redan klockan 9. Dessutom tänker man börja med att bara ha postutdelning varannan dag, vilken galenskap.
Tänk vilken bra service det var förr när vi hade Postverket, fram till 1978 hade man lördagsutdelning till ordinarie porto 1:30, och förr två gånger om dagen.
Hur kan detta skandalföretag höja portot så mycket och samtidigt kraftigt försämra servicen? Efter alla klagomål på Postnord med post som skadas, stjäls, inte kommer fram, eller kommer fram först efter en månad, är det väldigt provocerande med dessa orimliga höjningar och försämringar.

Henrik Scheutz

före detta Malmöbo

Svar: Vi anpassar oss till en digitaliserad verklighet

Svenskarna är ett av världens mest digitala folk, något som bland annat tar sig uttryck i att det skickas färre och färre brev medan de e-handlade paketen blir fler och fler. De förändringar Postnord gör är anpassningar till en ny verklighet och styrs av hur våra tjänster används av avsändare och mottagare. Undersökningar som Post- och telestyrelsen gjort visar till exempel att få svenskar har behov av att skicka och ta emot post varje dag.
Fortfarande finns omkring 22 000 brevlådor att posta sina brev i över hela landet. Då färre brev postas är det inte längre hållbart att köra en extra runda för att tömma lådorna och därför samordnas tömningen med brevbärarnas utdelningsrundor.
Under de snart fyrahundra år som postväsendet har funnits i Sverige har verksamheten hela tiden anpassats till de förutsättningar som gäller vid varje tidpunkt. Postnord fortsätter i den traditionen för att fortsätta vara ett relevant företag som levererar post och paket i hela landet.

Mattias Arndorff

tf distributionsområdeschef Postnord
Gå till toppen