Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Ekeroth vann mot SVT om järnrörsfilm

SVT kränkte SD-politikern Kent Ekeroths upphovsrätt genom att visa delar av den så kallade järnrörsvideon som filmades vid ett bråk i Stockholm 2010, enligt Patent- och marknadsöverdomstolen.

SVT ska betala ersättning till den tidigare SD-riksdagsmannen Kent Ekeroth. Arkivbild.Bild: Claudio Bresciani/TT
I det senaste kapitlet i en lång juridisk strid mellan den tidigare riksdagsledamoten och public service-bolaget slår domstolen fast att SVT ska betala skadestånd och upphovsrättsersättning till Ekeroth samt stå för hans rättegångskostnader på runt 190 000 kronor.
Enligt hovrättsrådet Ulrika Beergrehn vägde domstolen Ekeroths rättigheter som upphovsperson mot de yttrandefrihets- och informationsfrihetsintressen som SVT åberopat.
– SVT har enligt upphovsrättslagens ordalydelse inte haft rätt att använda delarna av mobilfilmen på det sätt som skett. När vi gjorde den här avvägningen landade vi i att Kent Ekeroths egendomsintresse i just det här fallet vägde över, säger hon.
Ekeroths juridiska ombud, Staffan Teste, välkomnar domstolens utslag.
– De har lagt ner ett bra jobb. Det är inte så att man behöver återge en upphovsmans verk för att berätta en nyhet. Jag var journalist på Dagens Nyheter i nästan 20 år och tycker att tidningarna ska kunna publicera, men det är en väldig skillnad på det och att gräva fram folks privata egendom, säger han till TT.
Däremot är Staffan Teste kritisk till att rätten kommit fram till att några av SVT:s inslag har varit parodier och därför är tillåtna enligt ett parodiundantag i upphovsrättslagen.
– Det är ett frågetecken. Att en domstol tillåter att man kan göra satir på material man tillskansat sig från någons byrålåda.
Fallet har tidigare prövats i två lägre instanser, som båda kom fram till att järnrörsfilmen inte skyddas av upphovsrätten. Och än är sista ordet kanske inte sagt. Patent- och marknadsöverdomstolen är normalt sista instans men har beslutat att domen får överklagas.
– Om det finns intresse av prejudicerande avgöranden har vi möjlighet att tillåta att domen överklagas till Högsta domstolen, och det har vi gjort i det här fallet, säger Ulrika Beergrehn.
Den möjligheten kommer public service-företaget att utnyttja, enligt SVT Nyheters divisionschef Anne Lagercrantz.
– Jag är väldigt bekymrad. Patent- och marknadsöverdomstolen sätter egendomsrätten framför yttrandefriheten och det tycker jag i det här fallet är fel. I det här läget var bilderna viktiga för nyhetsförmedlingen, för att publiken skulle kunna skapa en egen bild av vad som hände, säger hon till SVT.
Fakta

Järnrörsfilmen

Under en blöt utekväll i Stockholm 2010 förolämpade tre ledande SD-politiker, däribland Kent Ekeroth, flera personer med rasistiska och sexistiska glåpord. Ekeroth filmade med sin mobiltelefon hur SD-politikerna beväpnar sig med järnrör.

I november 2012 publicerade Expressen delar av filmen. Flera andra medier följde efter.

Kent Ekeroth har drivit och vunnit flera processer mot tidningar som publicerat bilder och klipp ur filmen utan hans samtycke. Bland andra Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten och Dagens Media har dömts att betala skadestånd till SD-politikern.

Sedan 2015 driver Ekeroth en process mot SVT. Han förlorade först i tingsrätten, men domen revs upp av Patent- och marknadsöverdomstolen som hänvisade målet till Patent- och marknadsdomstolen för prövning, som i sin fastslog att filmen inte omfattades av upphovsrätten.

Gå till toppen