Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Så får du semesterkänslan – trots sommarjobb

Sommar, sol – och jobb. Det är lätt att bli bitter när kolleger och vänner drar iväg på semester och du själv är fast på jobbet hela sommaren. Så hur ska man egentligen göra för att stå ut? Psykologen Katarina Blom ger råd och tips. – Man mår inte bra per automatik bara för att man är ledig, säger Blom.

Linnéa Modig Blåder, 22 år, sommarjobbar i Visby.Bild: Privat
En semesterlös sommar kan vara långtråkig och dötrist och tråkig och alldeles... alldeles underbar kanske är att ta i. Men i alla fall inte så tokig. Faktum är att chansen är stor att de som jobbar på sommaren njuter mer av sina lediga dagar än de som har semester, enligt Katarina Blom, legitimerad psykolog och organisationskonsult.
Vår hjärna är nämligen expert på att vänja sig vid olika tillstånd och situationer. Det är därför svårare att uppskatta semesterkänslan dag 15 än dag ett eller två.
– Har man sett fram emot lördag morgon och en långfrukost med jordgubbar i en hel vecka kommer man att uppskatta det mer än personen som gör det sjunde dagen i rad, säger Katarina Blom.
Många sommarjobbare är studenter, som 22-åriga Linnéa Modig Blåder som sommarjobbar på ett café och bageri i Visby.
– Det är klart man blir avundsjuk när man ser på sociala medier hur andra har det. Men jag vet att alla andra mina kompisar jobbar och jag har ju inga pengar. Jag hade ändå inte kunnat göra något så då kan jag lika gärna tjäna pengar, säger Linnéa Modig Blåder.
Och den där avundsjukan som smyger sig på ibland kan faktiskt föra något gott med sig.
– Det finns värdefull information i den där kletiga obehagliga känslan. I stället för att slå undan avundsjukan så se den som något du kan lära av. Känslan handlar ju om ett behov du har, som att känna mer frihet eller gemenskap med andra till exempel. Det kan vara en väg till självkännedom, säger Katarina Blom.
Linnéa Modig Blåder bor egentligen i Stockholm och ett sätt för henne att ta till vara på sommaren är att utforska Visby tillsammans med kollegerna.
– Jag försöker göra så mycket som möjligt. Att jag är här gör att det blir lite som semester också. Vi har cyklar och man får ändå en sommarkänsla, säger hon.
För att hitta semesterkänslan, som Linnéa Modig Blåder, är det bra att fundera över vad semester och sommarledigt betyder för just dig – även om du jobbar. Mycket av det du vill uppleva under en semester kan du göra trots arbete.
– Kanske kan du ge semestern till dig själv i små doser. Som att ta ett glas vin på en uteservering efter jobbet, bada eller ta en weekendresa, säger Katarina Blom.
Men hur ska man hantera arbetsdagen som kan kännas oändlig, ensam och understimulerande när kolleger och arbetsuppgifter kanske sinar under sommaren?
– Försök tänka på vad du kan göra för att arbetet ska bli mer stimulerande. Du kanske kan ta itu med saker du inte hinner under terminen, lära dig ett nytt program eller försöka utföra arbetssysslorna så fort som möjligt för att få tid med annat.
På andra håll, som inom vård och omsorg eller turistbranschen, kan arbetsläget vara det motsatta. Då måste man i stället vara uppmärksam på sitt mående och stressnivåer efter arbetsdagen.
– Det är viktigt att vara tydlig med gränser och vara tydlig mot sin chef. Ha koll på vad som förväntas av dig och om det är rimliga krav, så att du inte går över dina egna gränser bara för att organisationen har planerat dåligt, säger Katarina Blom.
Efter fysiskt krävande arbete behöver kroppen vila, men det kan vara bra att återhämta sig med något som aktiverar hjärnan, som läsning eller problemlösning. Sitter du framför en datorskärm hela dagen är en promenad eller annan motion ett bra sätt att koppla av. Att bara sova eller slösurfa är däremot ingen bra idé, enligt Blom.
– Det är aktiviteter som är väldigt behagliga i stunden. Men om man bara ligger i sängen när man kommer hem och kanske kollar i mobilen på vad andra gör riskerar man att känna sig ännu mer trött eller isolerad, säger Katarina Blom.
Fakta

Tips för att må bra utan semester

Kom ihåg att det inte är säkert att den som är ledig njuter av sommaren mer än du som jobbar.

Blir arbetet långsamt under semestern – försök utmana dig själv och dina arbetsuppgifter.

Blir arbetet tyngre, svårare, stressigare? Håll koll på dina stressnivåer och säg till din chef om det blir för mycket.

Gör de saker du kan göra som du hade velat göra på semestern, som att bada eller åka bort en helg.

Använd avundsjukan. Analysera vad du blir avundsjuk på och gör den aktiviteten när du är ledig – om det går.

Återhämta dig på rätt sätt. Ta en promenad eller aktivera hjärnan med en bok eller korsord. Anpassa återhämtningen efter arbetet. Vila kroppen efter fysiskt arbete men aktivera då gärna hjärnan. Vila hjärnan efter mentalt arbete men aktivera då gärna kroppen.

Källa: Katarina Blom

Gå till toppen