Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Vad är det vi vill rädda egentligen – klimatet eller storföretagens affärer?

Klimatförändringarna har delat in oss i klimatförnekare och klimatbejakare. Hur är det ens möjligt? skriver Maria Holvoe Gouras.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Visst kan vi fixa ett hållbart samhälle (inte genom att inskaffa en elbil)!
Man kan först undra hur det ens kan råda oenighet inom temat klimat och natur – hur är det möjligt att vi låtit oss delas in i klimatförnekare och klimatbejakare? Hur är det möjligt att Greta Thunberg möter kritik därför hon vill ha en värld att leva i? (Och vi kan inte skylla allt på Trump.)
Det enkla svaret är att människor gillar enkla och tydliga meddelanden vilka låter oss ta ställning till huruvida vi är för eller emot. Reklambranschen såväl som politiker är väl medvetna om detta och de vet att det viktiga inte är huruvida en grej eller en åsikt är korrekt eller ej, utan huruvida man konsekvent vidåller en ståndpunkt.
Det krävs egentligen ingen djupare analys för att finna hållbara lösningar som kan rädda vårt habitat och även om vi gärna vill tro att vi förändrar genom att inskaffa Teslor, betala massor i flygskatt eller genom att endast äta ekologiskt (även om det kommer från Sydamerika), så är dessa val missledande.
För att finna bättre svar räcker det med att tala med en 50+ person som minns hur vi levde för inte allt för länge sedan, eller en bonde som vet att man inte kan rationalisera väder och växtförhållanden samt varför traditionellt lokalt växeljordbruk är för miljön den skonsammaste formen av storbruk.
Det intressanta är att vi ogärna vill blicka tillbaka eftersom det kunde tolkas som bakåtsträvande. Om vi skulle ifrågasätta varför vi måste kunna köpa jordgubbar året runt, eller minnas då semestern innebar några veckor på landet eller då kreaturen kunde överleva utan antibiotika, så skulle det leda till att vi skulle komma att ifrågasätta elefanten i rummet, vilket kortfattat kan beskrivas som storföretagens egenvinning.
Varenda gång vi köper en Tesla blir Elon Musk rikare, varenda jordgubbe från Sydamerika har plockats under förhållanden som vi inte skulle tolerera i Sverige. Storföretagen vill emellertid inte att vi ifrågasätter vår delaktighet i förstöringen av vår jord eftersom vi genast skulle förstå att vi inte behöver konsumera som vi gör samt att de flesta av oss skulle föredra natur framför 5G - insikter vilka ju vore direkt skadliga för affärskonjunkturen. Vad vill vi egentligen rädda? Amazon.com eller Amazonas? Var har det sunda förnuftet tagit vägen?
Maria Holvoe Gouras
Maria Holvoe Gouras är konstnär och bodde 30 år i New York innan hon flyttade till Lund tillsammans med sin familj 2012.
Gå till toppen