Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läsartext: Det börjar bli bråttom att rensa haven från plast och avfall

En ögonblicksbild från en strand i Ghana, där plastnedskräpningen i haven och på land tvingar fiskarna att ta långa pauser mellan sina fisketurer för att reparera sina båtar och garn.Bild: Heiko Junge
Vad kan göras åt den plast som flyter omkring i vattnen? Det börjar bli bråttom. Jo, låt fartygen rensa världshaven med ”BypassClean metoden”!
Vårt överflödssamhälle har vårdslöst och länge nog kontaminerat världshaven med partiklar av plast och annat skräp som skadar fiskar, valar och allt annat levande. Denna avskräckande vattenemulsion skapat av människosläktet blir alltmer koncentrerat och ohälsosamt. Avfallet simmar faktiskt omkring på alla djup tack vare alla vågrörelser från vinden och båttrafiken.
Min uppfinnarhjärna funderar därför på olika sätt att åtminstone försöka grovrensa haven. Då jag inte hört talas om det reningsalternativ som jag kallar BypassClean-metoden, förmodar jag att något liknande ännu inte kommit till användning. Min idé baseras på insikter när jag en gång var motorman på ett stort lastfartyg. Konstaterade då att fartygens väldiga dieselmotorer behöver massor av vatten för att kyla bort farlig överskotts-värme. Antingen genom direktkontakt med kylmantlarna, eller numera via ett indirekt system med antikorrosiv vätska som kyls av havsvattnet.
Det reningssystem jag grunnar på innebär att en extra stor volym sjövatten skall sugas in vid fartygens bottenparti. En del ska som vanligt passera motorernas kylmantlar – direkt eller indirekt. Detta och en ännu större volym vatten sätts sedan i snabb rotation i cykloner eller koniska separatorer, som töms automatiskt när tillräcklig skräpvolym ansamlats.
Om man kan installera ett sådant system i de 60 000 fartyg som trafikerar världshaven och om man ökar sjövattenintaget under fartygsbottnarna så långt det är ekonomiskt rimligt, så kommer oerhörda mängder vatten att renas effektivt under årens lopp.
Anläggningskostnaden för denna bypass-metod blir måttlig liksom driftskostnaden, då mycket redan finns installerat på fartygen.
Naturligtvis är detta ingen ”quick-fix”, men ett ordentligt bidrag på vägen mot renare och hälsosammare hav på vår jord.
För att få ett hum om realismen i förslaget kan man göra en grov jämförelse. Om samtliga fartygs inloppsrör skulle sammanräknas, skulle alla vatteninlopp tillsammans forma en tio kilometer bred öppning med en meters höjd. Detta enorma gap skulle dag in och dag ut fara fram över haven med en fart på en halv mil i timmen.
Naturligtvis skulle det ta åtskilliga år innan havens ofantliga volymer är något så när renade. Men vattnet skulle faktiskt bli mycket renare allt eftersom med denna enkla och tillförlitliga metod.
Bertil Burström
Gå till toppen